Ryanair stämmer piloter efter chatt

3:08 min

Piloter på Ryanair som chattat om sitt jobb är nu oroliga för att arbetsgivaren ska stämma eller avskeda dem.

Ryanair har begärt ut IP-adresserna till dem som använt chatten PPRuNe och har sedan kunnat spåra vilka anställda som skrivit om arbetsförhållanden och flygsäkerhet. Nu har Ryanair stämt sin personal.

Ryanair upptäckte att personer chattade på en sajt för piloter och flygpersonal som kallas PPRuNE, som ägs av ett amerikanskt företag. De chattade där om flygsäkerhet och tuffa arbetsvillkor.

– Det var ett sätt att uttrycka frustration och oro. Vi skrev om arbetssituationen, dålig behandling av personal, rädsla för ledningen, om tuffa flygtider där man inte har koll på sitt arbetsuppdrag. Visst ibland var vi upprörda och arga och sa saker utan att tänka klart. Vi behöver ett forum då vi inte har en facklig kommunikation med vår ledning, säger piloten Alexander, som vill vara anonym.

Ledningen som upptäckte chattandet vände sig till domstolen i Kalifornien, Superior Court of the state of California, och begärde tillstånd att få ut IP-adresserna och senare också mailadresserna på de signaturer som de misstänkte tillhörde personal på Ryanair. De fick ut IP-adresserna.

Alexander berättar om den hotbild som piloterna upplevde.

– Ingen person har råd med de år av stress och press att tänka på en framtida rättegång. Risken och kostnaderna är för höga för en privatperson att konfronteras med det stora miljardföretaget. Ryanair har som ambition att tysta de personer som kritiserar företaget på nätet i stället för att ta itu med de problem som personalen tar upp, säger han.

En man som stämts av Ryanair för att ha uttalat sig på PPRuNe, väntar på rättegång och tror att han kommer att få gå från hus och hem för att kunna betala rättegången och eventuella skadeståndskostnader.

På court council of Irelands, Irlands domstolstjänst har Ryanair under 2013 haft ett tjugtal rättsprocesser, s.k. court cases, där Ryanair stämt främst piloter men också medieföretag.

– Alternativet för dem som skrivit på PPRuNe till att stämmas är att göra avbön på samma sajt och säga att det mesta man skrivit är "lögn och förtal" och att man sedan skänker pengar till välgörenhet, berättar Alexander.  

Ekot har tidigare berättat om hårda arbetsförhållanden där piloter inte vågar sjukskriva sig, och gett exempel på där piloter svimmat i cockpit under en flygning. 

Ekot har också berättat om Ryanairpilotgroup, ett anonymt nätverk dit 1 600 piloter anslutit sig för att få ett forum för fackliga frågor. Deras talesman är inte anställd på företaget.

Anders Kjellgren är förtroendevald representant hos Svenska Pilotföreningen för Ryanairpiloter.

– Eftersom företaget bedriver ett tyranniskt skräckvälde där man skrämmer sina anställda till tystnad  och inte tillåter de normala kanalerna att kunna just kanalisera sina synpunkter. Vi har aldrig sett att man gått tillväga på det sättet som Ryanair nu gjort, att man helt enkelt jagar de piloter som haft synpunkter på det här interna forumet, säger han.

– Här ser vi att företaget Ryanair bedriver klappjakt på de piloter som påpekar att det finns interna flygsäkerhetsproblem i bolaget. Det innebär att det kommer att kväva möjligheten för vissa att våga uttala sig om saker som man bör påkalla. Så kallade whistleblowers kommer naturligtvis existera i ännu mindre omfattning. Det är inte en miljö som främjar flygsäkerheten och det kan definitivt också påverka dig mentalt, det är ju självklart, säger Anders Kjellgren på Svenska Pilotföreningen.