Hamnbanan byggs ut för nio miljarder

1:20 min

Nu har utbyggnaden av dubbelspår på hamnbanan på Hisingen påbörjats. Slutnotan för den en mil långa hamnbanan ligger på nästan nio miljarder kronor. Men alla är inte nöjda med Trafikverkets nuvarande plan.

Det finns kritik mot att etappen förbi Ramberget och Lindholmen inte finns med i Trafikverkets nuvarande produktionsplan. Bland annat är Kjell Björkqvist (FP) i byggnadsnämnden inte nöjd.

– Nä, det är jag inte nöjd med. Detta är ett av de områden som vi ska utveckla. För att kunna bygga bostäder och ge rum för andra verksamheter så måste ju Hamnbanans utbyggnad vara klar först. Så jag är inte alls nöjd med att denna centrala etapp av Hamnbanan släpar efter. Det är inte alls bra.

Här kolliderar två intressen. Trafikverket menar att de fyra andra etapperna av Hamnbanans utbyggnad till dubbelspår kommer att klara hamnens höjda kapacitetsbehov ända in på 2020-talet. Och Etapp, tre som förmodligen kommer att dras i tunnel under Ramberget får därför vänta, osäkert hur länge.

Denna sträckning blir också dyrast för Trafikverket, prislappen ligger på 4 till 6 miljarder kronor. Göteborgspolitikerna vill så fort som möjligt kunna bygga bostäder och verksamheter vid Lundbyvassen och på sydsidan av Ramberget. Men då måste hamnbanans utbyggnad till dubbelspår vara klar på hela sträckan från Göteborg C och ut till ytterhamnarna.

Håkan Wennerström är regionchef på Trafikverket i Göteborg och han förstår att stan så fort som möjligt behöver mark för bostäder och andra verksamheter. 

– Vi tänker oss att den etapp som ännu inte ligger i produktionsplan antingen sänks ner i tråg eller så drar vi dubbelspåret i tunnel under Ramberget. En järnväg av hamnbanans dignitet den är ju en stor barriär. Kan man få undan den i tunnlar och bygga stad i stället så är det ju en stor fördel, säger Håkan Wennerström.

Den del av Hamnbanan som går genom Eriksbergsområdet kommer att dras i en tunnel som blir en kilometer. Detta är redan finansierat. Trafikverket räknar med att de fyra etapper som nu påbörjats ska kunna vara klara redan till 2019.

Sen återstår då etappen genom Ramberget.

Den första etappen med en ny järnvägsbro vid Marieholm kommer att kosta 1,5 miljarder, här har arbetet redan kommit igång. Ungefär lika dyr blir Eriksbergsetappen.