Skärpta krav på finansrådgivning

1:29 min

Konsumenter ska få bättre skydd mot felaktig rådgivning när det gäller sparande, lån och placeringar. En ny statlig utredning föreslår bland annat att Finansinspektionen ska kunna straffa marknadsföringsföretag som ger finansiell rådgivning till privatpersoner.

– Det blir tydligare för konsumenterna och det blir lättare för oss att gå på de aktörer som faktiskt inte sköter sig, säger Martin Andersson, generaldirektör på Finansinspektionen.

I utredningen som presenterades i dag samlas allt ansvar för kontrollen av finansiell rådgivning hos Finansinspektionen. Utredningen föreslår också att alla rådgivningssamtal i framtiden ska spelas in för att kunna användas som bevis vid en tvist.

Regeringens utredare Thomas Norling vill dessutom att Konsumentombudsmannen i vissa fall ska kunna gå in och driva ett skadeståndskrav åt privatpersoner.

– Ofta är man som konsument ovillig att ta den risken som det innebär att gå till domstol. Förlorar man får man stå för rättegångskostnaderna, till exempel. Det här gör att man förlikar sig i kanske för stor utsträckning och vi behöver få lite prejudikat på det här området, säger han.

Regeringens ansvariga minister Birgitta Ohlsson säger att det finns problem i rådgivningsbranschen i dag och att den behöver granskas.

– Man får gärna kalla sig för rådgivare, men inte oberoende rådgivare om man kränger sina egna produkter. Här måste det vara en glasklar och tydlig linje, säger Birgitta Ohlsson.

Nu ska Finansinspektionen koncentrera sig ännu mer på konsumentfrågor.

– Vi håller precis just nu på att etablera ett nytt tillsynsområde som är enbart fokuserat på konsumentfrågorna för att på så sätt få lite bättre tryck i de frågorna, säger Martin Andersson, generaldirektör på Finansinspektionen.