Kal Ström guidar oss bland Twitterselfies, 9-åringen Youtube och datorspel

11 min

I veckans sociala mediekoll fokuserar Kal Ström på selfies på Twitter, 9-åringen Youtube och statistik.

Youtube

http://www.internetstatistik.se/artiklar/nybliven-nioaring-fortfarande-omtyckt/

Var 10 % mellan 36-45 använder Youtube dagligen. 20 % mellan 26-35.

Född utanför norden 28 % dagligen. Yngre grupper använder hälften Youtube varje dag.

Det är ganska lätt att dra längre linjer

20 % av alla män använder Youtube dagligen, men bara 10 % kvinnor.

Datorspel är inte problemet

http://www.dn.se/debatt/dataspelande-inte-orsak-till-daliga-skolresultaten/

Tomas Tobé menade i förra veckan att datorspel är orsaken till dåliga skolresultat.

Men det är ett feltänk. Datorspel är inte orsaken, det är kanske ett symptom, men det är inte orsaken.

”Att tro att barn skulle bli mer motiverade att läsa läxor när föräldrar kritiserar och förbjuder deras hobby är naivt”

Twitter-selfie broke twitter

https://twitter.com/TheEllenShow/status/440322224407314432

http://www.theverge.com/2014/3/2/5464650/ellen-earns-the-most-retweets-ever-for-her-oscars-tweet

http://www.theverge.com/2014/3/2/5464422/ellen-takes-a-selfie-at-the-oscars-sponsored-by-samsung

Ellen Degeneres tog en selfie med massor av kändisar på Oscarsgalan. Hennes mål var att få flest retweets någonsin, vilket hon fick 3 092 258. Obamas vinnar-tweet från 2012 hade förra rekordet på 780 000.

Men det ska också sägas att det var produktplacering. Samsung som var storsponsor fick henne att använda deras Note 3 för att ta bilden, även den bild hon tog på sig själv i direktsändning.

Det är ändå roligt att hon gick tillbaka till sin egen iPhone sen på efterfesten.

Madde Klippel
boulevard.orebro@sverigesradio.se