Gotlandsbåten har svårt att få plats i Visby hamn

1:33 min

 Gotlandsbåtens färja M/V Västervik, som i sommar börjar trafikera mellan Västervik och Visby, har svårt att lägga till vid Holmen i Visby hamn, eftersom djupet inte räcker till. Istället kan det bli aktuellt med en pråm för att förlänga kajen, säger Gotlandsbåtens VD Lars Meijer.

– Vi ska lösa det genom att helt enkelt bygga något över den grunda delen av bassängen där vi ska lägga till. vi tänker oss att förtöja en pråm där så vi kommer längre ut och kommer över det området som är grunt. Det har funnits och finns fortfarande andra alternativ också, exempelvis muddra eller ta bort  delar av sliparrangemang eller något sådant, så vi tittar på olika alternativ.

Lars Meijer säger att man sedan i november vetat om att den färja man hyr och som som ska trafikera Västervik - Visby från och med i sommar kommer vara för djup för den kajplats man skulle få i sommar. Men att man ändå sa ja eftersom man ville komma igång med trafiken redan i år.

– Det var ända möjligheten för oss att överhuvudtaget komma igång, att hitta en lösning på detta. Alternativet var att vi inte hade kört igång överhuvudtaget, och då valde vi i sista stund när vi stod inför faktum att ta det här alternativet, säger Lars Meijer.

Ett par miljoner kronor extra

Och sedan dess har man funderat på lösningar. Exakt vilken det blir - troligen en pråm som förlänger kajen - beslutas inom bara några veckor, men klart är att det blir kostsamt. Mellan fem och åtta miljoner kronor. Men genom ett avtal mellan rederierna kommer hälften att betalas av konkurrenten Destination gotland. Och några biljettpriser kommer inte påverkas.

Och på sätt och vis säger Lars Meijer lugnt att man får ta den här extra smällen eftersom man vet att nästa år har man en bättre kajplats som inte kräver något extra, samtidigt är det en nödlösning och han är ändå lite irriterad för han menar att det redan från början hade kunnat undvikits.

– Vi känner att som vi gjort hela tiden att det är onödigt, för vi anser att det finns plats i andra delar av hamnen som är bättre lämpade för färjetrafik. Men vi har inte lyckats enas om det med alla inblandade parter för sommaren 2014 utan det finns en risk att det dröjer till sommaren 2015, säger Lars Meijer.