Högst förtroende för Sveriges Radio

Public service står högst i kurs bland de tillfrågade i årets förtroendebarometer om svenskarnas inställning till myndigheter, företag och andra aktörer. Men i den yngsta gruppen minskar förtroendet för medierna.

Precis som i fjol är det Sveriges Radio som står högst i kurs bland de tillfrågade i årets förtroendebarometer. 73 procent svarade att de har mycket eller ganska högt förtroende för SR, följt av Sveriges Television på 71 procent.

1 200 personer har svarat via en nätenkät i februari.

– Public service spelar lite i en egen division. Det har med förväntningar att göra, vi förväntar oss andra saker av public service än vad vi gör av exempelvis TV4, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Undersökningen visar samtidigt att den yngsta gruppen, 16_29 år, överlag har lägre förtroende för de olika medierna i år än i fjol. Bland annat har förtroendet för Facebook, Google och Twitter rasat.

Henrik Ekengren Oscarsson tycker att det är lite för tidigt att dra slutsatser av nedgången.

– Det är alltid lite så när man ser oväntade resultat, då blir man lite försiktig och vill se fler mätningar.

Siffrorna om svenskarnas inställning till myndigheter, företag och andra officiella aktörer som olika medier och de politiska partierna presenterades i dag i samband med mediedagarna i Göteborg. Bakom undersökningen ligger Medieakademin. Den har utförts av Göteborgs universitet i samarbete med TNS Sifo.