Sveriges Radio i topp i förtroendebarometern

Sveriges Radio behåller toppplaceringen från förra året i den så kallade förtroendebarometern. 73 procent svarade att de har mycket eller ganska högt förtroende för Sveriges Radio.

Förtroendebarometern genomförs av Medieakademin och visar svenskarnas inställning till myndigheter, företag och andra officiella aktörer som olika medier och de politiska partierna. 1 200 personer har svarat via en nätenkät i februari. 

Sveriges Television placerar sig på andra plats med 71 procent.

Enligt Henrik Ekengren-Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, spelar Public service lite i en egen division. Och det har med förväntningar att göra.

– Vi förväntar oss andra saker av public service än vad vi gör av exempelvis TV4, säger han.

73 procent svarade att de har mycket eller ganska högt förtroende för Sveriges Radio, på andra plats är Sveriges Television på 71 procent.

Enligt Henrik Ekengren-Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, spelar Public service lite i en egen division. Och det har med förväntningar att göra.

– Vi förväntar oss andra saker av public service än vad vi gör av exempelvis TV4, säger han.

1 200 personer har svarat via en nätenkät i februari. Den har utförts av Göteborgs universitet i samarbete med TNS Sifo.

Tio i topp-listan:

1. Sveriges Radio

2. Sveriges Television

3. Universitet/högskolor

4. Systembolaget

5. Ikea

6. Volvo

7. Amnesty

8. Dagens Nyheter

9. Skatteverket

10. Riksbanken