Kent Ekeroth och järnrörsbilderna

16 min

SD-riksdagsmannen Kent Ekeroths bilder från "järnrörsfilmen" vållade tumult när Expressen avslöjade dem 2012, och de komprometterande bilderna på tre framstående sverigedemokrater publicerades av en rad svenska media. Nu kräver Ekeroth betalt. Han har begärt ersättning av en rad tidningar och andra media som publicerat hans bilder, och sedan stämt sådana som vägrar betala. Hittills har bara en tidning, Sydsvenskan, betalat. Men inte tillräckligt för att Ekeroth skulle bli nöjd.

Samtal om den förnyade uppmärksamheten kring den här affären med Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen som publicerade bilderna först men hittills inte krävts på ersättning, och Jan Rosén, professor och expert på upphovsrätt. Reportage av Odd Clausen. Kent Ekeroth har avböjt medverkan.