#deladeturer - en crowdsourcing

Delade turer: "Tröttheten är extremt utbredd"

Hundratals berättelser rörande delade arbetspass har nått oss på Ekot de senaste dagarna. Här är några av dem från personer som jobbar inom förar-branschen:

"Känns som man går till jobbet två ggr samma dag, hela dagen förstörs och familjen blir lidande, dåligt med betalningen iom att man binder upp sig hela dagen."

Bussförare, Göteborg 

"Jag stiger upp tidigt (4-rycket), för att köra alla till jobbet. Sen har jag 4 timmar lunch. Sen ska jag köra alla hem från jobbet. Det blir arbetsdagar på uppåt 12 timmar ibland, oftast över 10 timmar. Man är inte särskilt pigg de sista timmarna vid ratten - i ett tungt fordon i tät trafik med bussen full av folk, som också är trötta. Utanför bussen är det bilar, cyklister, gående som också är trötta. Inte världens bästa kombination. Men så har också busschaufförer högre dödlighet än andra yrken (pga stress, nattarbete inkl. riktigt tidiga morgnar som stör den viktiga nattvilan)."

Busschaufför, Stockholm

"Jag är hemma med min uniform på o tar rast från kl. 09 till kl. 13 medan jag skriver till er. Förutom den daglig stress som vi utsatts för tillkommer också oro över vår sociala liv som gått förlorad. Jag -som nybliven pappa- oroar mig jätte mycket, hur ska det går när jag ska lämna o hämta mitt barn från dagis? Hur ska jag hinna träffa honom när jag är hemma medan han är på dagis? På kväll när det är dags för honom att sova kommer jag hem trött och vill bara sova.!.!. Tack för att ni tar upp detta stor problem."

Bussförare, Katrineholm

"När jag var singel, gick det jättebra att jobba delat. Då kunde jag träna mellan passen. Eller om det behövdes, göra inköp, på tider då det inte är sprängfullt med andra figurer ute i butikerna. Nu när jag småbarnsfar till två små illbattingar, är det inte riktigt lika bra att köra delat. Jag kan helt enkelt de dagarna inte vara behjälplig hemma alls. Och träningen blir lidande, när sträcktjänsterna på Lidingö är rätt långa. Så jag har inte ork när jag kommer hem. Då ska dessutom de små nattas, då brukar jag ändå somna."

Bussförare, driftledare - Lidingö

"Efter den nya upphandlingen så har de delade turerna blivit fler och längre arbetspass. Mindre hänsyn tas till den människorna som utför jobbet. Fler fas tre anställda"

Chaufför, Österåker

"Inom järnväg har vi en rätt komplicerad avtalstruktur, med lagar, regler och kollektivavtal som styr vår tjänstgöring. Däribland krav på vila mellan turer, likt de man har på flyget. Så fort man delar en tur, sätter man allt detta ur spel, och helt plötsligt är det ok att arbeta 18 timmar per dygn. Och det jag menar, är att man när man är i uniform, på arbetsplatsen, så arbetar man. Att vänta av 4 timmar är betydligt värre än att arbeta i 8, kan jag lova."

Lokförare, Malmö

"Delade turer förhindrar mig att både lämna och hämta barnen på förskolan. Min fru får alltså ta den biten, och eftersom hon är arbetslös finns det ytterst få jobb att söka där arbetstiderna är så flexibla. Min arbetsgivare skiter fullständigt i om jag behöver byta arbetspass. Tröttheten bland bussförare blir inte bättre av tidig morgon till kväll, särskilt i tex Norrtälje och Nynäshamn där omloppstiderna ofta är över 13,5h. Tröttheten är extremt utbredd."

Bussförare, Stockholm

"Jobbar som busschaufför i Norrbotten och kör åt länstrafiken. Vi har delade turer i stort sett varje arbetsdag. Fast hos oss kallas det uppehållstid och vi får en viss procent i ersättning men pga detta så har vi långa arbetsdagar. Normalt är ca 12 timmar varje dag."

Busschaufför, Älvsbyn, Luleå o Piteå

"Jag söker delade tjänster och får det. Då är jag ledig 4 timmar mitt på dagen. Då åker jag hem. Går ut med våra hundar, äter lunch och hinner med lite annat också. Visst blir det långa dagar. En normal arbetsdag kan börja 6.30 och sluta 18.30. Men då är jag ledig 4 timmar mitt på dagen. För oss fungerar det perfekt. Alternativet är hunddagis till 3 hundar och det känns som om det skulle bli alldeles för dyrt. Jag är jättenöjd med deladetjänster. Men det finns nog många som inte är det."

Bussförare, Stockholm

"Delade turer kan försvinna men då ökar deltidsarbete i samma utsträckning. Det måste man vara medveten om när man diskuterar delade turers vara eller icke vara. Ofta handlar diskussionen som om det var möjligt att ta bort dessa jobb utan att någonting annat försämras. Valet är: Heltidsanställda med delade turer eller deltidsanställda."

Trafikplanerare , Stockholm

"Vi lokförare har ofta obetalda uppehåll mitt i våra turer, ibland på upp emot 10 h eller mer beroende på var i landet man kör tåg eller jobbar. Detta beror på att det enbart finns vissa peakar när många människor vill t ex åka fram och tillbaka till jobbet som gör att då krävs det mer personal, medan det mellan peakarna knappt går några tåg alls. Det beror även på var i landet man har sin personal stationerad, om det är en ändstation där ordinarie personal inte finns utan man blir tvungen att stanna kvar över både dagen och natten för att kunna jobba ombord på första tågs avgång morgonen därpå.  Kontentan av det hela är mycket tid borta från hemmet då man blir tvungen att ha sin fritid på annan station/stad än sin egna, där varken ens familj eller vänner finns tillgängliga. Dock utgår tid för en kvart varje timme som ersättning samt man har tillgång till ett dagrum/hotellrum under uppehållet. Ett exempel på min jobbtur idag är att jag börjar kl 8.12 från min hemmastation Västerås, kör ner mot Linköping och har sedan obetalt uppehåll från kl. 11.17-14.37 för att sedan köra hem mot Västerås och sluta kl 18.32."

Lokförare, Västerås

"Nackdelen med långa dagar är att man inte håller en 100%-ig kapacitet. Dagarna blir för långa helt enkelt. Risken är att man inte håller mer än 70-80% av effektiviteten. Kalkylera att det finns 10 delade turer som minskar kapaciteten hos arbetstagaren till 75% istället för 100%. En arbetstagare i det här fallet kostar arbetsgivaren 1000 kr./dag som 100%-ig effektiv arbetstagare. Går man ned i effekt på delade turer så kostar det arbetsgivaren 1250 kr./dag. Det innebär att dessa 10 arbetstagare multiplicerat med 1250 kr blir en kostnad på 12.500 kr/dag istället för 10.000 kr/dag som 100 procentare. Arbetsgivaren förlorar personaleffektiva 10 anställda 2.500 kr/dag. På 100 dagar 250.000 kr i utebliven kapacitet, vilket leder till misstag, trötthet och samarbetssvårigheter. Delade turer är helt enkelt en onödig kostnad för samhället. Skrota upphandlingarna när det gäller transport och vård/omsorg med människor. Människan är ingen produkt som man ska spara pengar på. Låt staten och skatterna göra samhällskostnaderna låga."

Bussförare, Stockholm

"Hej jag vet att man inte tycker att vår kategori riktigt skall räknas, vi har ju själva valt att jobba som taxichaufför. Den lägst stående i kollektivtrafiken. Vår situation speciellt för många unga är mer att likna vid slavarbete, vår arbetsdag är minst 10 -13 timmar vi har betalt bara när vi har kund i bilen i övrigt är vi som bussförare och sjukhuspersonal lediga med den stora skillnaden att vi kan inte lämna bilen. Vi har ju verkligen delad arbetstid! En person som skall försörja en familj kan räkna med att jobba 6- 7 dagar i veckan upp till 13 timmar om dagen. Att vi måste sitta i bilarna beror på att vi får körningar via en terminal i bilen. Lämnar vi bilen missa vi nästa uppdrag. Detta inlägg har inget med färdtjänst att göra, utan bara den anmärkningsvärd dåliga arbetsmiljön. Jag vet inget annat jobb som har så dåliga arbetsförhållanden,, men vi räknas alltid bort när arbetsmiljö och tider disskuteras. Det beror på att vi inte är en grupp som har en stark ledare. Ingen står upp för oss som en grupp och för vår talan. Titta på hur länge en taxichaufför är inloggad utan rast och jämför med övriga inom transportsektorn. Man är ju inte riktig fräsch efter 13 timmar bakom  ratten i 5-6 dygn i rad..."

Taxiförare, kommun ej angiven

"Jag kör buss och har gjort det i 24 år. När man passerat 50 så tar jobbet mycket mer av krafterna, och som bussförare handlar det om koncentrationen som är på högvarv under tjänst. Eftersom jag bor nära mitt bussgarage har jag valt delad tjänst just för att gå hem och vila huvudet från utmattning och stress. Jag motionerar regelbundet så fysiskt är det inte problem. Så för mig som lite äldre och nära till jobbet är delat arbete en fördel. En annan fördel som vi bussförare har som inte hemtjänsten har är att vi får 17% av håltimmarna som arbetstid. Vilket innebär lite mindre effektiv arbetstid och det har räddat mig! Jag fixar inte längre mentalt att köra heltjänst längre. Dels är det åldern som tar ut sin rätt, MEN! förhållandena har också blivit mycket mer pressat de senaste 20 åren. En kollega sa nyligen att vi kör omkring 50 % mer mil på en arbetsdag än vad vi gjorde för 20 år sedan. Och, lyssna nu! Hur ska vi då kunna arbeta längre upp i åldrarna när vi blir alltmer utslita??? Det blir ju bara långsiktigt mer sjukskrivning och ekonomisk samhällsbelastning när företagen ska kortsiktigt exploatera arbetsstyrkan allt hårdare."

Bussförare, Tyresö