Svensk Akademien uppmanar Mercedes att sluta använda Boye

Svenska Akademien har via sina advokater skickat ett brev till bilfirman Mercedes-Benz och uppmanat företaget att sluta använda Karin Boyes mest kända dikt ”I rörelse” i sin reklam. Annars kan juridiska konsekvenser vänta.

Det är reklambyrån ANR som kommit på idén att använda delar av Karin Boyes dikt i bilreklamen, och på sin blogg skriver ständige sekreteraren Peter Englund att utnyttjandet av Boyes dikt på ”det här okänsliga och genomkommersialiserade viset är gravplundring”, och skriver vidare att göra sådant här bruk av Boyes text är en grov förvanskning både av dikten och av vad författaren en gång stod för och frågar sig vad som väntar här näst? Att Edith Södergran sätts att göra reklam för hamburgare eller att Gunnar Ekelöf används för att sälja blöjor?

För trots att upphovsrätten har gått ut så kan Svenska Akademien åberopa det så kallade klassikerskyddet.

Det innebär att Svenska Akademien - som en av tre institutioner i Sverige - har rätt att i domstol föra talan mot bruk av "litterärt och konstnärligt verk … som kränker den andliga odlingens intressen". Det tänker vi göra nu", skriver alltså Peter Englund.

Byrån bakom reklamfilmen frågade Karin Boye-sällskapet om lov att använda dikten och fick det godkänt. Men klassikerskyddet kände man inte till.

Fredrik Pantzerhielm, projektledare på reklambyrån ANR BBDO menar de tyckte att det är en fin dikt som de ville föra ut till en bred publik.

Och Författaren Daniel Sjölin twittrar, kanske i reklamens försvar:

"Kära Svenska Akademien, tillåt mig att plundra Johan Jönson: 'Allt är ständigt i rörelse. Allt annat är outhärdligt"