Nya regler ska stoppa mackdöden

2:24 min

De flesta av landets bensinmackar måste sedan några år tillbaka erbjuda miljövänliga bränslen, men för en del har investeringen i ny pump varit så dyr att de har tvingats stänga i stället. Enligt ett regeringsförslag kan nu hälften av mackarna komma att undantas från miljökravet. Men förslaget får kritik.

Sedan 2006 måste landets 2 800 bensinmackar ha miljövänligt bränsle i sitt sortiment, till exempel etanol eller gas. En ny etanolpump kan vara en dyr investering och därför sattes en gräns: lagen undantar mackar som årligen säljer mindre än tusen kubikmeter bensin.

Den gränsen vill regeringen nu höja, så att nästan hälften av mackarna - istället för knappt var tredje som i dag - ska undantas från miljökravet.

Det handlar om rädda landsbygden, förklarar näringsminister Annie Lööf.

– Vi ser med stor oro på mackdöden. Ofta är macken inte bara ett ställe dit man åker för att tanka bilen utan den är hjärtat på landsbygden. Det är där servicen finns och där attraktiviteten skapas för de som bor i glas- och landsbygd. Vi vill göra det lättare för mackar att verka så nära människor som möjligt, säger hon.

Sören Gustavsson, som driver en bensinmack i Kvänum i Vara, lade hundra tusen kronor på en etanolpump. Men på nästan fyra månader har bara tre kunder velat tanka etanol.

– Det säljs ingen etanol att tala om. Det är så liten produktion, säger han.

Naturskyddsföreningen anser att regeringens förslag, som är tänkt att börja gälla den 1 augusti, är ett riktigt bakslag för miljön. Tillgången på miljövänligt bränsle blir bara mindre och mindre, enligt generalsekreteraren Svante Axelsson.

– Det här är ytterligare ett steg mot att man verkar vilja ge upp etanolsatsningen. Politikerna är på ett sluttande plan, och signalen är att de inte verkar vilja ha etanol i Sverige, säger han.

Tanken med förslaget är ju att gynna landsbygden?
– Det här är precis tvärt om, det förhindrar att landsbygdsborna ska kunna tanka förnybara bränslen som kommer att vara billigare än de fossila.

Annie Lööf menar att det handlar om att göra ett val för att rädda mackarna.

– Vi vill gärna se mer förnybart i hela landet. Men om valet är att göra en stor investering eller gå i konkurs och lägga ner, då tycker vi att det är rimligt att man undantar fler mackar i gles- och landsbygden. Vi behöver fler serviceställen, säger hon.

Men Stina Bergström, Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson, köper inte regeringens argument.

– Att mackar på landsbygden läggs ned har helt andra orsaker än pumplagen. Det kom man också fram till i en utredning som trafikutskottet gjorde för några år sedan, säger hon.

– Vi ska inte minska det förnybara, vare sig i städerna eller på landsbygden. Det är viktigt att vi ökar andelen förnybart drivmedel, då är det här ett steg i helt fel riktning.