Helsingborg

Här tar Knutpunktens koppling söderut form

2:43 min

Trygghet och ljus är viktiga ledord när resecentret Knutpunkten i Helsingborg får en ny nedgång till spåren. Om ett år ska den nya entrén som ska öppna upp stationen söderut stå klar. Bygget märks knappt, mer än att parkeringen söder om stationen är stängd, men under marken händer det grejer.

– Just nu är vi under mark, nere i järnvägsmiljön. Vi har precis rivit de gamla nödutgångarna och börjat bygga trapporna uppåt underifrån, förklarar Claes Danling, projekteringsledare på stadsbyggnadsförvaltningen.

Trafikverket ska också bygga kontaktledningar och förlänga perrongerna och till sommaren kan det börja sticka upp en antydan till en ny byggnad. Arkitektbyrån Tengbom vann nyligen tävlingen om hur den nya entrén ska utformas med sitt förslag.

– Det ska bli stilrent, snyggt och lyfta platsen. Vi vill få in trygghet och ljus i det här området som är rent ut sagt ganska grått och trist i dag, säger Claes Danling.

Med den nya entrén får folk från söder nästan en egen ingång. 

– Vi öppnar en entré söderut som gör att man kan cykla, gå och ta sig smidigt ner till perrongerna även söderifrån, utan att behöva passera Trädgårdsgatan, Knutpunktsrondellen och in i bussterminalen, säger Claes Danling.

Varför gör ni det här?
– Jag tror att det är otroligt viktigt att öppna upp stationen åt andra hållet så att vi får två snabba punkter in, Magnus Hjelminger (M), ordförande, stadsbyggnadsnämnden i Helsingborg.

Tågtrafiken i Skåne ökar stadigt och antalet resande till och från Helsingborg C växer också kraftigt. Varje dygn passerar runt 22 000 tågresenärer och fram till 2020 räknar man med att det kommer bli runt 32 000.

– Vi jobbar med Trafikverket för att öppna upp Ramlösa och Maria station för att få fler stopp med Öresundstågen så att fler kan åka. Istället för en station blir det tre i framtiden, säger Magnus Jälminger.

När Knutpunkten byggdes för drygt 20 år sedan fanns inte campus. De trappor som finns i dag är trånga och klarar inte den ökning av trafiken som man förutspår.

– Vi har fått ett fantastiskt campus där vi har många studenter som kommer med tågen och många ska söderöver och vi har många studentboenden söderöver, därför är det viktigt att öppna upp från det hållet, säger Magnus Jälminger.

De befintliga entréerna till Knutpunkten från söder är dessutom mycket sämre än från norr trots att en stor del av antalet tågresenärer ska söderut.

– De som planerade och byggde då tänkte inte på att stationen skulle gå att nå från två håll, säger Magnus Jälminger.