Eftermiddag

Konstnären Caspar Forsberg får mer av allt med 3d-teknik

11 min

Konstnären Caspar Forsberg vill att skulpturkonst ska vara lika tillgängliga för alla, när som helst, på samma sätt som musiken har blivit. Det fick honom att bygga en skulptur på Mälarens botten och göra ett upprop för att 3d-scanna Slussen.

Intresset för 3d-teknik och vad den kan göra för skulpturkonsten började när Caspar Forsberg gick på konstskolan och skulle göra en skulpturinstallation.

Han byggde upp en fem meter lång skulptur på botten av Mälaren och filmade sedan hela installationen på nära håll i en 3d-video. Fastän platsen i sig var mer än onåbar för allra de flesta kunde han på det sättet visa upp sitt konstverk på datorn i stället, i en nio minuter lång film.

– Jag ser det som en skultur där vi plötsligt får möjligheten till distribution som sällan har förekommit på det här området och som jag inte sett så mycket av som jag skulle ha velat, säger han.

Men videor är låsta till en speciell tidsram. Den börjar vid a och slutar vid b och det är tittaren förpassad till. Det såg Caspar Forsberg som en begränsning och gick vidare till 3d-scanning istället.

Tekniken heter lidar och kan närmast jämföras med den apparat som används av byggarbetare vid grävarbeten. Mätaren mäter hur ljuset studsar mellan apparaten, föremålet och tillbaka till apparaten. Och så mäter den upp hela föremål i 360 grader, i punkter. När den har ca 100 punkter per kvadratcentimeter kan vi se ett föremål, eller hela rum med både detaljer och färg.

Med den tekniken har han i mindre skala börjar göra egna tredimensionella verk som han lägger upp gratis på en distributionssida på nätet. Och i ett samarbete med Moderna Museet i Stockholm hoppas han nu få till en 3d-scanning av Slussen i Stockholm, innan den rivs eller byggs om.

- I och med att jag känner till vad som går att göra med dagens 3d-scanning så kände jag bara; för guds skull, scanna slussen! Och att lägga 100- eller 200 000 på att få en helt enastående upptagning av den här platsen känns helt självklart, säger han. 

Tekniken med 3D-inspelningar har funnits i många år redan men har av någon anledning avstannat. Med tanke på vilken utveckling musiken har gått igenom från stenkakan fram till mp3- och nätlyssning så hoppas Casper Forsberg att fler konstnärer och konstinstitutioner ska se fördelen med 3d-scanning. Venedig-biennalen till exempel skulle kunna ses i mycket mer än två år, och inte bara i Venedig.

– Jag har varit på en massa utställningar som jag velat se igen, och igen. Kollar vi på konst har du vanligtvis ett tillfälle på dig att ta del av ett verk och jag tycker inte att det räcker ärligt talat, säger Caspar Forsberg.