Marguerite Abouet vill ge motbild till misär-Afrika

2:24 min

Om man inte räknar med en naturdokumentär inspelad i Tanzania hade ingen film från Afrika biopremiär i Sverige förra året. Och genom vårt publiknätverk har mer ickeanglosaxisk kultur efterlysts. I dag drar filmfestivalen Cinemafrica igång i Stockholm och de vill visa afrikansk kvalitetsfilm. En av filmerna som visas är Aya de Yopougon. Seriealbumen om Aya har översatts till 16 olika språk och handlar om ungdomars vardag i Abidjan, Elfenbenskusten. Vi har träffat regissören och författaren bakom Aya de Yopougon.

-Det var läsarna av mina seriealbum som ville veta hur personer lät när de pratade. Också ville de se hur de rörde sig.

Så säger regissören och författaren Marguerite Abouet om varför hon har låtit personerna i sitt seriealbum Aya de Yopougon flytta till vita duken. Abouet flyttade till Frankrike från Elfenbenskusten som tolvåring och hon skrev Aya de Yopougon delvis för att ge en motbild till det misär-Afrika som ofta skildras. Aya är en medelklassnittonåring och det är vardagslivet i Elfenbenskustens största stad Abidjan som står i fokus. 

Marguerite Abouet säger att hon inspirerades att skriva Aya de Yopougon efter att ha läst seriealbumen "Persepolis" av Marjane Satrapi. Persepolis handlar om Satrapis flykt från Iran till Europa.

-På samma sätt som Satrapi skildrade en svår flykt med humor vill jag använda humor för att berätta om det urbana Afrika, säger hon.

Det kommer inte mycket film från Elfenbenskusten, men det görs mycket film i Afrika. Men den typen av film som når Europa är lite finkulturellt långsam och anpassad för t ex filmfestivalen i Cannes, enligt Abouet.

-Det finns massor med unga regissörer som gör moderna filmer som utspelas i städerna, filmer som folk vill se. Men de har svårt att nå utanför Afrika, säger hon.