Malmö

Mélanie prisas för resan i klassrummet

4:08 min

Mélanie Piedoie är läraren som gjort franska poppis igen på Möllevångsskolan och nyligen fick hon ett europeiskt pris för att hon utvecklat sin egen metod att lära ut franska.

Bara hälften av Malmös skolelever går ut nian med godkänt betyg i något av språken franska, tyska eller spanska. Men det finns engagerade lärare som försöker vända utvecklingen - däribland Mélanie Piedoie på Möllevångsskolan som nyligen fick ett europeiskt kvalitetsutvecklingspris för att hon utvecklat en egen metod att lära ut franska där hon tar med eleverna på en mental och digital resa till Paris.

Vår reporter Thobias Ligneman satte sig i skolbänken för att följa med på den stora resan - Le grand voyage – och Mélanie berättar hur allt ska gå till:

– Du ska komma på en karaktär som gör det roligt för dig. Du ska hitta någon som du kan tycka om och som känner kan utvecklas och antingen kan flippa ut totalt eller vara nära verkligheten så att du känner att det är något som skulle kunna hända på riktigt.

Får jag välja då om jag ska vara en fattig backpacker eller rik?

– Nej, det får man inte göra utan det är jag som väljer för jag är inte lärare, jag är spelmästare. Jag bestämmer utifrån vilka elever jag har framför mig, alltså deras personlighet, jag väljer efter kunskapsnivån och gruppdynamiken i gruppen.

Jag förvandlas raskt till mitt alias Mylene Farmer, som efter en karriär som sångerska nu flyttar till Paris för att börja jobba på restaurang.

– Okej, då får jag lite bakgrundshistoria som kan hjälpa mig föra äventyret framåt. Hur blev du fattig? Vad var det som hände? 

Det är just från spelens värld som Mélanie hämtat inspirationen till Le grand voyage - själv var hon fascinerad av resespelet "backpacker" som kom på 1990-talet.

– Jag är bland den första generationen som började spela dataspel, konstaterar hon.

Spelets värld, där många uppträder under olika alias eller avatarer, är en miljö som de flesta eleverna är välbekanta med och där det är lätt att leva ut och ta för sig och resan redovisas sedan bland annat i bloggform.

 – Spel är ju något som fascinerar och det har  det alltid gjort, det gäller även teater. Man gillar att gå in i en roll för det är ju inte jag, man vågar vara mycket mer kreativ, man vågar ta för sig, man behöver inte känna att det är pinsamt för det är ju inte jag som gör det utan min karaktär. Och därför passar det så bra just i språkundervisningen, säger Mélanie Piedoie.

Bredvid oss sitter niorna Anders Carlsson och Maida Sijaric - eller rättare sagt Gandalf och Kylie Barton, som varit med på resan sedan höstterminen startade. Båda tycker att metoden gett dem helt annan möjlighet att lära sig franska än att bara beta av glosor och grammatik i "gamla" böcker.

– Jag heter Kylie Barton, är hälften svensk och hälften engelsk men bor i Malmö. Jag är en bra elev, jag studerar på universitetet men så kände jag att detta var för tråkigt så jag bestämde mig för att använda resan till Frankrike som en "escape" från verkligheten och lära mig franska och ha ett väldigt fint äventyr, säger Maida - alias Kylie.

– Min karaktär heter Gandalf. Han är en före detta kriminell och han försöker reda ut allting. Nu vill han börja om och därför åker han till Paris. Anledningen till att han åker till Paris är att han har en fascination för de här macronbakelserna som är rätt söta av sig, så han försöker hitta perfekta recept på dem, säger Anders - alias Gandalf.

Att han blev halvkriminell... Hur blev det så?

– Det bara blev så. Min karaktär är ju lite mer utflippad för jag kände att för realistisk, det är inte bra, det blir bara tråkigt då.

Nyligen fick Mélanie ett europeiskt kvalitetsutvecklingspris för att hon utvecklat idén till en inspirerande metod för att lära ut franska:

– Helt plötsligt var min hjärna europeiskt kvalitetsmärkt, vilket känns ganska häftigt. Det här är något jag gjort ett tag, det är mitt sätt att undervisa, det har jag alltid gjort och nu har det uppmärksammats.

Nu hoppas Mélanie kunna utveckla konceptet tillsammans med en apptillverkare. Men då kommer hon att behöva åka till Paris för att spela in egna filmer i olika miljöer, i stället för som nu att utnyttja den bank av material som finns på YouTube när hon skickar ut eleverna på den stora resan:

– Det som känns väldigt trevligt, om jag måste spela in alla de här klippen så måste jag gå på VIP-ställen, så jag måste åka limousine och gå på en fin nattklubb och så, skrattar Mélanie.

Vad skulle din karaktär heta då?

– Bra fråga... Jag skulle helt klart vara en VIP för det är så långt från min verklighet som möjligt. Jag skulle nog vara en fin dam som går på alla de här fina affärerna på Champs d'Elysses och handlar Dior och går på modevisning. Jag hade haft en massa nannys och folk som lagar mat och min limousine skulle vara som en vanlig taxi...

Under tiden fortsätter den stora resan, både med årets nior och med nästa kull elever som ska börja läsa franska. Av sexorna på skolan vill närmare 75 procent börja läsa franska, att jämföra med resten av Malmös skolor där endast 13 procent läser franska.

Snacka om Mélaine-effekt!