TEMA: MAT

Får vi det kött vi beställer?

1:51 min

Många restauranger och matställen kan inte bevisa att de verkligen serverar det kött som utlovas på menyn. Det visar en undersökning som länsstyrelsen gjort tillsammans med kommunerna i länet.

Här hittar du mer om vår temavecka om mat!

– Det är en tydlig brist. Det vanligaste är att man inte kan visa någon faktura eller någon följesedel. Och då är det osäkert varifrån varan kommer, säger Eva Larsson på miljö- och byggförvaltningen på Ljungby kommun.

P4 Kronoberg besöker flera matställen och ber att få se följesedlarna som gör det möjligt att bekräfta att det är en oxfilé, fläskfilé eller lövbiff som de köpt in och serverar. Och precis som länsstyrelsen och kommunernas undersökning visar är det här en svag länk. 64 procent av de matställen som myndigheterna har frågat i undersökningen visar på tydliga brister när det gäller spårbarhet och redlighet.

Det finns inga lagar som kräver att restauranger och olika matställen vid en kontroll ska kunna visa upp sina följesedlar, kvitton eller fakturor. Men utan sådana dokument är det svårt att spåra varifrån köttet kommer och om matstället verkligen fått det som de har beställt.

– Om du vill kan jag hämta följesedlarna, säger kvinnan som har ett matställe där man serverar lövbiff.

På en följesedel står det nötbit som man serverar som lövbiff.

– Leverantören har sagt att det är samma sak, säger kvinnan som äger matstället.

Det här är den vanligaste missuppfattningen visar länsstyrelsen och kommunernas undersökning. Ofta beror det på okunskap säger Eva Larsson

– Men man lurar kunden att köpa något som de inte får. Därför vill vi rikta mer information och upplysa verksamheterna att de måste veta vad de säljer.