Hemköp ber Vanessa om ursäkt

1:18 min

Hemköps butikschef agerade oaktsamt när han hällde vatten på tiggaren Vanessa. Det visar den utredning som Hemköp själva startat efter den uppmärksammade händelsen vid Stigbergstorget förra veckan. Nu ber Hemköp på Stigbergstorget tiggaren Vanessa om ursäkt.

– Jag bad henne om ursäkt, och jag ville höra från henne själv om den här upplevelsen, säger Maria Nobel, kommunikationschef på Hemköp.

Butikens representanter ska ha bett tiggerskan om ursäkt personligen med hjälp av tolk, skriver Hemköp i ett pressmeddelande.

Det var förra veckan som Vanessa blev blöt i samband med att Hemköps butikschef, enligt honom själv, skulle tvätta fönstren vid butikens entré. Vittnesmål går isär om butikschefen medvetet försökte hälla vatten på Vanessa som brukar tigga utanför butiken.

Förra veckan samlades också hundratals människor utanför Hemköp i protest mot händelsen och tiggares situation.

Flera hot ska ha riktats mot butikschefen som nu är sjukskriven. Men Maria Nobel vill inte säga att det är anledningen till att han nu inte är i tjänst.

– Det enda jag kan kommentera är att butikschefen är sjukskriven, säger Maria Nobel.

Hemköp ska ha låtit göra en oberoende utredning av incidenten utanför butiken. Den visar att butikschefen agerade oaktsamt.

Hade han som uppsåt att blöta ner henne? Vad säger han själv?

– Nej, det vi kan säga är vad utredningen visar, och det är att han har varit slarvig och oaktsam när han tvättade fönstren.