JOURNALISTIK 3.0

Klickbeten med verkshöjd

Jag upptäckte just bloggen haiku.nytimes.com. Det är New York Times Tumblr som på ett mycket kreativt vis sprider sina artiklar med hjälp av autogenererade haikudikter.
   Medieormens redaktör tipsar om poetisk paketering av journalistik.

Tumblr är (fortfarande) jättestort på engelskspråkiga internet. Kanske för att det är en plattform som kännetecknas av kreativitet och för att teh internetz älskar kreativitet.
   Alla håller inte med mej om Tumblrs förträfflighet, men den som är intresserad av journalistiska formexperiment bör ändå slänga ett öga på Times Haiku –  med undertiteln ”Serendipitous Poetry from the New York Times.” 

Serendipity (serendipitet) betyder som bekant ungefär ”positiv överraskning” och framgång på internet handlar ju mycket om att lyckas med just detta. Och själv blev jag alltså positivt - och poetiskt - överraskad av detta fullkomligt briljanta paketeringstilltag. Briljant för att NYT valt att posta sina autogenererade haikudikter på Tumblr – där folk just surfar runt efter kreativa publiceringar, men också för att haikuformatet, med sitt treradiga versmått om 5-7-5-stavelser (av NYT-algoritmen tolkat oortodoxt) lämpar sig längdmässigt för att även postas på Twitter. Och naturligtvis för att det är så stiligt att tolka journalistik med poesi, även om det är en robot som gör jobbet.

Helt förutsebart är det inte heller, som att de bara skulle valt att paketera sitt kulturmaterial med hjälp av poesi, utan algoritmen som söker igenom NYT:s webb skannar av alla nya artiklar, med vissa undantag. Så exempelvis har nyligen en artikel om hur New York Mets spansktalande spelare kämpar med engelskan fått sin egen haiku-puff:

Like, I’ll say it in
Spanish in my mind and then

say it in English 

… och en ekonomikrönika om Europas finanser och EU-parlamentets förslag om ”Single Resolution Mechanism” presenteras så här:

Unfortunately,
What happens in Europe does
Not stay in Europe

Om denna lyriksatsning får folk att pröjsa sig förbi NYT:s betalvägg har jag emellertid ingen aning om. Men antalet notifications (favoritmarkeringar, rebloggningar och retweets) på Tumblrn och på NYT:s Twitterkonto vittnar om att haikurobotdikterna åtminstone verkar läsas och uppskattas av publiken. Och enligt upphovsmännen så trimmas algoritmen alltjämt för högsta möjliga verkshöjd.

Cecilia Djurberg
redaktör Medieormen
twitter.com/ceciliadjurberg