JOURNALISTIK 3.0

Martin Jönsson: Därför är mobilen en radio

Din mobil är en radio – och i dagsläget den viktigaste plattformen för Sveriges Radios digitala strategi. Med start i dag är det budskapet utgångspunkten för en ny kommunikationskampanj från Sveriges Radio.
   Martin Jönsson, biträdande programdirektör, berättar om bakgrunden.

Mobilen först. Det har varit utgångspunkten för Sveriges Radios digitala utvecklingsarbete de senaste åren, vilket bland annat lett till lanseringen av sverigesradio.se i följsam design, där vi utgår från mobilskärmen och sedan anpassar innehållet efter andra skärmstorlekar. I dag sker drygt 35 % av besöken på sverigesradio.se från mobila plattformar, men vi räknar med att den andelen kommer att öka kraftigt de närmaste åren.
   Det har också lett till en kontinuerlig utveckling av våra lyssningsappar, där Sveriges Radio Play är den största, med drygt 350 000 unika användare varje vecka.

I början av maj kommer en ny version av Sveriges Radio Play, med de mest omfattande förändringarna av tjänsten sedan 2012. Utvecklingsarbetet med appen har framför allt handlat om att göra den enklare och smartare. Vi vill göra appen ”plattare”, med färre klick för att börja lyssna och ta bort vyer som inte tillför något. Framför allt är det en förbättring när det gäller Play Android, där det varit för många klick till lyssning. Ambitionen är också att göra lyssningsappen mer stabil, med en förenklad kod och ett nytt ljudformat för programmen i Play Android för att minska avbrotten i uppspelningen.
   Appen har testats av användarpaneler sedan i december och under resans gång har det gjorts många förbättringar. Inom kort kommer de nya funktionerna att presenteras i mer detalj, på vår utvecklingsblogg.

Att mobilen är utgångspunkten för den digitala (internetbaserade) strategin är en sak. Det ska dock inte blandas ihop med begreppet digitalradio – eller tolkas som att mobilen kan ersätta marksänd radio.
    Marksänd radio, antingen analog eller digital, är nödvändig för att säkerställa distributionen. Att enbart förlita sig på internet är inte ett framkomligt alternativ. Men beslut och satsningar om marksänd digital radio ligger fortfarande en bit fram i tiden. Under tiden måste Sveriges Radio fortsätta att erbjuda bästa möjliga utbud och tjänster i mobilen – och fortsätta att uppmuntra mobila lyssningsvanor.

Detta är utgångspunkten för de reklamfilmer som nu släpps, som lyfter fram mobilen som radioapparat. Reklamfilmen är gjord av reklambyrån Forsman & Bodenfors och sprids nu via bioreklam, sociala medier och via annonsering på sajter och mobilsajter. Reklamfilmerna visar upp en workshop i Radiohuset från 1994, där medarbetare spånar kring framtidens radio.

Flera olika filmer, av olika längd, ingår i kampanjen.
Du kan se dem här:

"Workshopen"

"Kreativitetsövningen"

"Socialt forum"

"Radiobanken"

"Framtidens radio"

Martin Jönsson
biträdande programdirektör Sveriges Radio
twitter.com/MJSverigesRadio