JOURNALISTIK 3.0

Yasmine El Rafie: Tänker vi rätt om sociala medier inför valet?

Att använda sociala medier som reporter betyder ofta att vara personlig men inte privat. Att använda ett verktyg i jobbet betyder att man också företräder sin arbetsgivare. Då är det en trygghet om arbetsgivaren är tydlig med vad som gäller.
   Uppdraget att förtydliga Sveriges Radios rekommendationer för medarbetare i sociala medier föll på sociala medier-gruppen på SR Digitala Medier. Yasmine El Rafie förklarar hur de tänkt och här nedan kan du också läsa de rekommendationer som nyligen gått ut till de Sveriges Radio-medarbetare som på ett eller annat sätt bevakar supervalåret 2014.

Jag och mina kollegor i sociala medier-gruppen på Digitala medier fick uppdraget att klura ut en aktuell och rimlig rekommendation för närvaron i sociala medier åt våra kollegor detta supervalår. Samtidigt som Sveriges Radios speciella krav på opartiskhet och saklighet gäller vill vi också vara transparenta och lyhörda för vår publik och nå den där den finns. Men sociala medier är ett område som ständigt förändras och där det saknas ett facit som avgör vad som är rätt och fel.

Här nedan finns vårt förslag, vars mål är att försöka bidra med ett stöd. NEJ man får inte ”sparken” om det inte blir såhär. Jag hävdar verkligen inte att detta är ett facit. Men i en värld där alla gör olika är det här vårt försök till sammanfattning och applicering av vårt public service-uppdrag ett valår – håller du med? Vi är supertacksamma för feedback, särskilt från er som ser på public service i ett utifrånperspektiv!
   Jag finns i kommentarsfältet – berätta vad ni tycker! Vad har vi glömt, vad borde vi ändra, vad är bra och vad är oklart?

Yasmine El Rafie
Utvecklingsredaktör sociala medier
Sveriges Radio
Digitala medier
twitter.com/YasmineSR

Här är några punkter som är viktiga att tänka på inför valet. Mer info finns i sociala medier-handboken, med aktuella sidnummer efter varje punkt. En ordlista över facktermer finns på sidan 109 i länken ovan.

Tänk på att

  • I offentligheten representerar du alltid Sveriges Radio. Det betyder att ställningstaganden på personliga sociala medierkonton också ”räknas”. Tänk på att gilla/retweets alltid löper en risk att uppfattas som att du ger ditt medhåll till budskapet. (Sid 59)
  • Inventera presentationerna på kanal- och personliga konton så att du är tydlig i ditt kontrakt med följarna, exempelvis om att retweeta från olika parter och att ett ”gilla” från dig inte ska uppfattas som medhåll. (Sid 36)

Retweeta/sprida med eftertanke

  • Retweeta jämnt mellan politiska ståndpunkter. Räkna gärna för egen dokumentation. (Inkluderar redaktionell personals konton).
  • Retweeta med kommentar för att undvika missförstånd om att du skulle stå bakom budskapet. (Sid 56 ff)

Hashtags

  • Skriv ut max två i taget, varav en alltid är #SRval när det är valrelaterat
  • Vill ni ha spridning, använd redan etablerade hashtags. Satsa enbart på nya hashtags om ni har en genomtänkt plan för dem. Mer info om crowdsourcing finns här

Subtweeta inte

  • Det vill säga skriv inte om folk på Twitter/Instagram/Google+ med mera utan att nämna deras kontonamn. (sid 100)

Kommentarsfält

  • Var genomtänkt när du slår på kommentarsfält för att se till att det blir bra diskussioner. Glöm inte handbokens checklista:
    1) Journalistisk idé
    2) Vinkel
    3) Redaktionell närvaro (sid 40)

Likes på Facebook mm

  • ”Gillar” du politiska sidor, välj att gilla samtliga politiska partiers
  • Kontrollera avsändaren när du hashtaggar och gillar inlägg. Tänk på att även sidor som inte är uppenbart partipolitiska kan vara det och att om du sprider, gäller då samma som när man retweetar med en kommentar.

Var varsam när du rapporterar om ”folkstormar” och ”gräsrotsrörelser” i sociala medier. Värdera hur bred uppslutningen verkligen är till exempel när en hashtag trendar och vem/vilka som är drivande. Topsy.com är ett verktyg som man kan ha till hjälp där.

När det stormar
Ibland drar en publicering till sig mängder av upprörda och kritiska besökare. Om en storm drar igång är det alltid chefen som ska informeras och har ansvaret för hur den besvaras och hanteras. Mer om stormar på sidan 50.

Kontakta superanvändaren på din redaktion om du är osäker.