Tora Vega Holmström lika aktuell som för 100 år sedan

2:14 min

När den svenska modernist-pionjären Tora Vega Holmström 1914 blev en av de konstnärer som fick representera Sverige under den baltiska utställningen i Malmö var det inte utan friktion. Som kvinna och konstnär skulle hon under sitt liv komma att stå i ständig opposition till sin samtid. Nu, 100 år senare, visas hon igen, den här gången på Moderna Museet i Malmö.

"Okvinnligt" och "brutalt" sa kritiker om Tora Vega Holmström måleri. Det handlade om det moderna uttrycket, det yxiga och kraftfulla, kontrasterna och starka färgerna, och motiven som inte längre representerade det sköna.

Verket "Främlingar", som var ett av de som visades på Baltiska utställningen i Malmö 1914, visar en kvinna, hustrun till en italiensk gästarbetare i Stockholms hamn, och hennes barn, mot en mosaikliknande fond med två indiska elefanter i överkanten. Dessutom målat av en kvinna. Det är lätt att föreställa sig att verket väckte förundran och ifrågasättande. Baltiska utställningen som ju skulle manifestera den svenska nationen i den nya moderna tiden.

Tora Vega Holmström fick strida i sitt liv. För de nya konstnärliga ideal hon representerade, men kanske mest för sig själv som kvinna och som kvinnlig konstnär. Hon var aktiv i den kvinnliga rösträttskampen och stod med sin egen person i opposition mot tidens normer. Hon valde till exempel att inte gifta sig eller skaffa barn, just för att kunna ha möjlighet att verka som konstnär.

Parallellt med hennes feministiska tema i sitt konstnärskap, finns en annan linje - hennes återkommande ställningstagande för den öppna och gränslösa världen. Hon reste och hon sökte sig till platser där människor blandades. När andra konstnärer drogs till Paris, bosatte sig Tora Vega Holmström istället i det mer internationellt präglade Marseille. Hon porträtterade hantverkarna, handlarna och vännerna från jordens alla hörn på gatan och kom på det sättet att ta ställning för den just gryende globaliseringen bortom kolonialismen.

Migration och jämställdhet som två av samtidens mest brännande frågor.
Och när vi ser Tora Vega Holmström i dag, 100 år senare, är det lätt att tänka vad lite som hänt ändå.