Oppositionen kräver statligt ansvar för järnvägsunderhåll

2:01 min

Problemen i tågtrafiken är så allvarliga att staten nu måste ta ett samlat ansvar för underhållet. Det kräver idag de fyra oppositionspartierna i riksdagens trafikutskott.

– Vi har Europas mest uppsplittrade järnvägsunderhåll, men vi har absolut inte Europas bästa järnvägsunderhåll. Dag efter dag så stannar tågen, kontaktledningar rivs ned, och det beror ju på att regeringen inte agerar, säger Anders Ygeman (S), ordförande i trafikutskottet.

Så vad vill oppositionen göra?

– Vi vill ta tillbaka underhållet i en samlad underhållsorganisation, så vi kan ge tågresenärerna bästa möjliga tågtrafik och bästa möjliga underhåll, säger Ygeman.

I ett så kallat tillkännagivande till regeringen slår majoriteten i trafikutskottet i dag därför fast att staten bör ta det samlade ansvaret för järnvägsunderhållet, i takt med att de befintliga underhållskontrakten löper ut.

– Det skulle göra att banägaren, Trafikverket, har egen kontroll över skicket på banan och möjligheten att åtgärda det. Riksrevisonen har ju gett allvarlig kritik hur den här upphandlingsmodellen leder till ett mindre effektivt underhåll, säger trafikutskottets ordförande Anders Ygeman.

Men enligt trafikutskottets vice ordförande, moderaten Jan-Evert Rådhström, skulle det bli både dyrare och sämre om staten skötte underhållet.

– Jag tycker att det är direkt oansvarigt. Det finns sedan tidigare mängder med utredningar som visar att vi får ut mer underhåll för satsade skattepengar, vilket gör att våra resenärer får mer underhåll, när vi nu har haft det med konkurrens. Vi minns hur det var när vi hade en monopolverksamhet, och jag tror inte att någon vill tillbaka till den tiden, säger Rådhström (M).

För två år sedan krävde Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna att regeringen ska föreslå hur underhållet av järnvägen ska organiseras i fortsättningen, för att fler tåg ska gå i tid.

Den gången fick de inget gehör av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, och nu återkommer oppositionspartierna med ett tuffare krav. De anser att problemen med tågtrafiken delvis beror på att ingen har ett helhetsansvar för underhållet, som sköts av många underentreprenörer.