Skarp kritik: Sverige fördröjer nya lastbilsregler

2:06 min

Sverige får kritik för att försöka fördröja införandet av nya regler för säkrare och mer miljövänliga lastbilar, rapporterar Ekots Brysselkorrespondent.

– Transportministrarna hade idag möjligheten att, bokstavligt talat, ändra formen på lastbilars säkerhet, men de beslutade att fördröja allting med åtta år, vilket vi tycker är synd och skam, säger Dudley Curtis, kommunikationschef på den europeiska transportsäkerhetsorganisation ETSC.

Det handlar om en ny design på lastbilar i Europa, med bland annat en mer rundad front, som ska minska luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen. Dessutom anses förarna kunna se bättre från hytten, vilket minskar risken för trafikolyckor.

Enligt EU-kommissionen skulle den här nya designen kunna rädda uppemot 500 liv per år.

Men enligt Ekots källor har lastbilstillverkaren Volvo lobbat för att fördröja införandet av de nya reglerna, och Sverige och Frankrike var drivande för dagens beslut om att i praktiken försena allt till runt 2022.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd anser att de tekniska detaljerna bakom lagen i dag är alltför otydliga.

– Det som är haken är att de tekniska specifikationerna, vad som faktiskt ska vara OK, måste hänga med. Annars blir det svårt för vilken tillverkare som helst att veta "vad får jag faktiskt göra?".

Men Sverige och Frankrike målas ut som de som håller emot en reform som är tänkt att minska bränsleförbrukningen och öka trafiksäkerheten genom att lastbilschauffören ser till exempel gångtrafikanter bättre. Varför håller ni emot?

– Det tror jag i så fall är ett beklagligt missförstånd, för så är inte tanken. Kan man hålla ihop de tekniska specifikationerna med vad man faktiskt kan bygga är det här inte ett problem. Sverige driver också på, med sina tillverkare, för att få bättre och mer trafiksäkra bilar, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

– Vi är, helt klart, emot den svenska och franska positionen. Det är i grunden dåliga nyheter för säkerheten, säger Dudley Curtis på ETSC.

I och med EU-ländernas beslut i dag hamnar de på kollissionskurs med EU-parlamentet, som vill tillåta lastbilstillverkare att använda den nya designen så snart som möjligt.

Under hösten väntar förhandlingar om en möjlig kompromiss.