Hög halt av sexism i brasiliansk VM-reklam

4:44 min

Inför torsdagens invigning av fotbolls-VM i Brasilien har många reagerat över sexistiska reklamkampanjer. Lotten Collin är Sveriges radios korrespondent och berättar mer i P3 Nyheter med Astorga Díaz.

– Jag har faktiskt förvånats över sexismen kopplad till fotboll i Brasilien eftersom det är en väldigt stor sport även bland kvinnor. Men nu ser jag att sexismen verkligen blommat upp inför fotbolls-VM och då när halvnakna kroppar används för att sälja allt möjligt. 

Lotten Collin säger att det säljs läsk, öl och tidningar med kampanjer fyllda av sexistiska inslag. Men motståndet växer i samma takt.

– I sociala medier är det väldigt många som klagat på reklamkampanjer där sexism varit framstående. Adidas som är huvudsponsor hade en t-shirt med trycket "lookin to score in Brazil?" men fick efter att många klagat ta tillbaka tröjan. Och det är flera feministgrupper som tagit ton mot andra liknande kampanjer och gjort en del aktioner där de demonstrerat nakna för att ta tillbaka kvinnokroppen från reklamerna.