Begagnade gasbilar lämnar landet

1:59 min

Nästan alla begagnade gasbilar i Sverige säljs till Tyskland och det kan utarma hela fordonsparken, enligt industrin.

David Söderlind från Jönköping kör en tjänstebil som går på gas och att begagnatmarknaden är skral är något han märkt av när bilen nu ska säljas.

– Man ser ju att andrahandsvärdet på gasbilarna är lågt. Som privatperson att äga en sådan här så har man inte de fördelar som du har om du haft den som tjänstebil, säger han.

Efterfrågan på begagnade gasbilar i Sverige är låg, men de som vill sälja behöver ändå inte oroa sig för att inte bli av med sin bil - tyskarna köper den gärna. I princip alla begagnade gasbilar som säljs i Sverige köps upp av tyska handlare, säger Bertil Moldén som är vd för branschorganisationen Bil Sweden.

– Det är mycket billigare att tanka en gasbil i Tyskland. Det är en stor attraktionskraft i att köpa en treårig leasingbil som har gått ut sitt kontrakt. Så tyska handlare köper upp de svenska gasbilarna, säger Bertil Moldén.

Det här är en bild som också bekräftas av Volvo Personbilar Sverige, där Annika Bjerstaf är pr-manager.

– När det gäller våra bilar så är det ungefär 90 procent som säljs på export till i första hand Tyskland och i andra hand Holland, säger hon.

Och att de begagnade gasbilarna försvinner utomlands i så stor omfattning får konsekvenser i flera led, till att börja med för hela fordonsparken av gasbilar.

– Ja den krymper ju och då blir det svårt att upprätthålla ett nätverk av tankstationer. Såtillvida är det ett problem att vi som tillverkare kanske får lite svårt att se att vi ska tillverka en produkt som inte efterfrågas, säger Annika Bjerstaf.

Bertil Moldén på Bil Sweden ser ett moment 22 i det hela.

– Problemet är, har vi sagt, varför har vi inga gasbilar, för att vi har inga stationer, varför har vi inga stationer, för vi har inga gasbilar. När vi äntligen har fått fart på volymen så drar man ur proppen och dränerar, de begagnade bilarna försvinner ut ur Sverige, då får vi samma problem igen, historien upprepar sig, säger han.

David Söderlind i Jönköping har varit nöjd med sin gasdrivna tjänstebil, men det blir ingen ny.

– Nä det kommer det faktiskt inte bli och det väger in lite när vi märkt att det blivit ett sådant oerhört tapp på andrahandsvärdet.