Billigare priser på mat under hösten

1:46 min

Flera matvaror, bland annat bröd, mjölk och kött, kommer bli billigare i handeln framöver, enligt flera företag inom dagligvaruhandeln som Ekot har pratat med. Anledningen är att världsmarknadspriserna på spannmål faller.

Men Ingmar Kroon, är presschef på Axfood, säger att det kommer ta ett tag innan prisförändringarna märks av.

– Det blir ju lägre priser på en hel rad varor, åtminstone på sikt. Men det kommer inte att slå igenom alldeles med detsamma. Det blir olika för olika varor, men innan det slår fullt ut kan det ta ett halvår, säger Ingmar Kroon på Axfood till Ekot.

Vad är för varor framförallt som man ser att det kan bli lägre priser på?

– Ofta tänker man direkt på att det ska vara sådant som innehåller mjöl, men där kanske det egentligen spelar mindre roll. Det går ju åt väldigt mycket spannmål vid uppfödning av djur, så att köttpriser och mjölkpriser påverkas nästan i ännu högre grad.

Priserna för spannmål, som till exempel havre och vete, har sjunkit sedan början av sommaren. Den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD spår att världsmarknadspriser på spannmål kommer falla i år och nästa år.

Men det kan ta upp till ett halvår innan priserna ändras i butiken. Mikael Lagerwall, informationschef på Citygross, säger att man först måste förhandla med leverantörerna.

– Det tar ett par månader från det att förhandlingarna är avslutade till det att de slår igenom i förändrade priser. Oavsett om det är högre eller lägre priser. Det handlar om att vi och leverantören ska koordinera våra leveranser och regleringar. Så det finns en tröghet i systemet, men det slår åt båda håll. Det gäller både prisökningar och prissänkningar, säger Lagerwall.

Ekot har pratat med flera företag inom dagligvaruhandeln och alla säger att de planerar att sänka priserna på till exempel bröd och kött. Men Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, tycker att det tar för lång tid innan priserna sänks.

– Det är utmärkt att de (butikerna) sänker priserna och att det får genomslag även i konsumentledet. Men sen kan man önska att det skulle ske snabbare och att de är lika snabba på att sänka priserna som på att höja priserna, säger Bertoft.