Sena fakturor i Morgongåva

1:33 min

Kommunala fakturor för vatten och avlopp som delas ut efter förfallodatum har fått Morgongåvabon Aimo Larvia att gå i taket. Första gången skedde det i april, och sedan ytterligare en gång i juli.

– Då har ju det här återupprepats, och så får det bara inte vara. Det bekräftar att de ansvariga på kommunen inte gjort ett jävla dugg åt det här. Det är deras skyldighet att se till att deras fakturor hamnar i min brevlåda. Och inte bara i min, utan också i övriga medborgares, säger han.

Aimo Larvia kontaktade Heby kommun efter det första tillfället. Men då togs ingen kontakt med Posten, som trycker och distribuerar fakturorna, säger kommunens handläggare Lena Gustafsson.

– Vi trodde inte att det var ett jättestort problem eftersom det inte förekommer så ofta med tanke på antalet fakturor vi skickar varje månad och antalet som ringt och sagt att de inte fått sin faktura. Men jag har tagit upp det här med min chef och vi ska kontakta Posten. De har en servicegaranti vi ska trycka på.

När kommer ni att kontakta dem?

– Så snart som möjligt.

På Posten beklagar man det inträffade och lovar att se över sina rutiner, säger Kent Lindström, utvecklingschef på Posten region Uppsala.

– Vi har försökt att ha en bra uppmärkning på vår sorteringsutrustning, men den mänskliga faktorn har väl tyvärr spelat in så här i sommartider. Det kan vi bara beklaga. Vi får återigen gå igenom med våra medarbetare att vara extra noggranna när de sorterar och delar ut post.