Malmö

Ryska revolutionen på Malmöoperan

4:18 min

På fredag är det premiär på musikalversionen av Boris Pasternaks Dr Zjivago. Sanna Nielsen gör sin skådisdebut i föreställningen.

All känner väl till den berömda filmen med Omar Sharif, men musikalversionen med musik av Lucy Simon har bara spelat på ett fåtal platser i världen, när den nu får Sverigepremiär.

Temat med en kärlekshistoria som utspelar sig mot en fond av oroligheter och krig, i det här fallet den ryska revolutionen, är inte nytt i musikalvärlden. Här handlar det om doktorn och poeten Dr Zjivago, som inte bara försöker överleva i miljön utan också slits mellan två kvinnor. Den ena görs av Sanna Nielsen, och för henne har det varit en synnerligen intensiv repsommar, där hon inte riktigt vet vad som varit svårast.

För Sanna Nielsen har det inte bara handlat om att lära sig spela teater utan dessutom att lära sig tala rikssvenska.

– Och att vara närvarande i alla scener och hitta karaktären, att inte vara Sanna.

Sanna Nielsen har också tagit sånglektioner.

– Ja. Efter repetitionerna har jag tagit extra hjälp med sångerna för att det ska vara intressant hela vägen. I vanliga fall står jag still och är i en känsla. Här är det hur många känslor som helst, säger hon.

Dr Zjivago är en förställning om fanatism och humanism, säger regissören Ronny Danielsson. Dr Zjivago står för humanismen och individualismen i en värld av grym kommunism.

– Och han är ingen vanlig hjälte i den meningen att han är en person som inte handlar, utan mer reagerar, säger Christopher Wollter som gör rollen.

– Det är en närbildsroll att spela fram alla hans känslor på ett ganska minimalistiskt sätt, säger Christopfer Wollter.