Var tredje väljare osäker inför valet

2:00 min

En tredjedel av väljarna har ännu inte bestämt sig för vilket parti de ska rösta på. Det visar en Sifomätning som Ekot kan presentera i dag.

Grafik: Många väljare osäkra på hur de ska rösta

Störst är osäkerheten bland de unga väljarna. Att många är osäkra bekräftas när Ekot frågar väljare om de bestämt vilket parti de ska rösta på.

– Jag har inte bestämt mig än, det är lika svårt varje år, säger Reidun Sedig Sundberg.

– Det svåraste valet hittills, jag tycker det är väldigt oklart från partierna, säger Helen Gifting.

Både Reidun och Helen tillhör alltså den tredjedel av väljarna som inte ännu bestämt sig. Undersökningen som gjordes i måndags och tisdags visar att 66 procent slutgiltigt bestämt sig för vilket parti de ska rösta på, eller redan har röstat.

Men 32 procent har alltså, med bara några dagar kvar till valet, inte avgjort hur de ska lägga sin röst. Störst är osäkerheten bland de unga väljarna. Nästan två tredjedelar, 61 procent, har ännu inte bestämt sig.

I dagens läge, där avståndet verkar krympa mellan de politiska blocken, så visar den stora gruppen som inte valt parti en möjlighet för partistrategerna att vinna viktiga röster fram till söndag. Carin Jämtin är partisekreterare för Socialdemokraterna.

– Det visar att den här sista delen av valkampanjen är jätteviktig. Vi kommer att knacka dörrar, delta i debatter och föra samtal på olika sätt med väljarna ända fram till att vallokalerna stänger, säger Carin Jämtin, partisekreterare för Socialdemokraterna.

När Sifo ställde samma fråga veckan inför valet 2010, blev resultat liknande, 30 procent hade då ännu inte bestämt sig.

Att så många är osäkra på hur de ska rösta betyder inte att de kan gå till vilket parti som helst. Ofta har de redan fastnat för ett block och väljer mellan partier inom det, men en del funderar förstås på att byta sida. Nu gäller det för partiena att locka dem.

– Det handlar inte om att, med kirurgisk precision, rikta in sig mot en väljargrupp. Vi går ut med ett stort och brett budskap som handlar om hur vi ska göra Sverige bättre tillsammans med våra allianskollegor, säger Per Nilsson, analyschef för Moderaterna.