"Den nakna magikern" av Laura Lima på Bonniers konsthall

2:51 min

Flera månader efter fotbolls-VM verkar det fortfarande vara viss Brasilienfeber i luften. Både Göteborgs bokmässa och Stockholms filmfestival har Brasilientema och i dagarna har det precis öppnat en utställning på Bonniers konsthall i Stockholm med den internationellt uppmärksammade konstnären Laura Lima. Hennes konst rör sig i mellanrummet där fantasi möter verklighet. Cecilia Blomberg har sett "Den nakna magikern".

På väg in i konsthallen snubblar jag nästan över ett par clownben. Lite halvt ihopsäckad sitter den mer än två meter långa clownen lutad mot väggen med ena foten ut i gången.

Jag har tur, förstår jag. Clownen är inte alltid där. Kan dyka upp på olika ställen i utställningen och vid oväntade tidpunkter. Det hör till den lekfulla överenskommelse Laura Lima gör med besökarna. Ett läge som inte är helt säkert. Det sker hela tiden små förskjutningar inne i utställningen.

I en bar med träbord i linjeräta rader är gästerna olika skulpturer. Ett paraply, ett klot, en gul kon, som hämtade ur konsthistorien. Törstiga verkar de vara också, för på något sätt sjunker nivån i ölglasen omärkligt och en diskret tålmodig servitris går runt och fyller på.

Själva huvudnumret - "Den nakna magikern" - är en gigantisk installation med hyllor som skär kors och tvärs genom rummet. Hyllorna är helt belamrade. Ibland så fulla av grejer att det är ett under att inte allt rasar. Och mitt i allt det där smyger en trollkarl omkring i hög hatt och frack med korta, avklippta ärmar. Inget som döljs där, inte.

Man anar att det också här pågår aktiviteter som jag inte riktigt kan greppa. På hyllorna står nygjorda något skeva lerskålar. På golvet högar av ouppackad lera. Det finns mängder av böcker, ett lutande piano, badrum, kök, kryddor. Hela rummet är som en enda folklig karneval. Ett otämjt överdåd.

Och även om greppet att samla in objekt på platsen för själva utställningen är något som många samtida konstnärer jobbar med, så nöjer sig inte Laura Lima med det. Det är inte bara någon slags samtida antropologisk studie, utan hela tiden finns det där oförutsedda inplanerat.

Mitt emot utställningen visas ett slags arkiv över den dynamiska konstscen som pågick i Brasilien redan på 60-talet. Filmer som rullar med karnevaler. Brutala mord. Nakna kroppar och filmade performances. Det blir som en historisk fond till Laura Limas konst där rörelsen, det överlastade, det folkliga – men där också det lite osäkrade läget är viktigt.

Laura Limas utställning "Den nakna magikern" visas på Bonniers Konsthall till den 30 november.