Räddningstjänstens personsökare slogs ut av statisk elektricitet

1:38 min

Det har varit många problem för räddningstjänsten sedan larmsystemet digitaliserades. Förutom att det var dålig täckning för personsökarna där brandmännen får sina larm så slogs de ut av statisk elektricitet.

– Det är ju A och O, det viktigaste vi har – att ta emot 112-samtalet ihop med SOS, göra bedömning och larma ut. Det är hjärtat inom räddningstjänsten, att få ut en styrka så fort som möjligt, säger Per-Anders Näsström som är insatsledare på Södra Älvsborgs räddningstjänstförbund i Borås.

Det var till en början dålig täckning i många områden och fler antenner sattes upp men det var inte det enda problemet när räddningstjänstens larmsystem digitaliserades förra våren.

Tålde inte svenskt klimat
Ett annat problem var det svenska klimatet. Personsökarna som upphandlades från Asien, och på vilka brandmännen larmas, var inte tillverkade för det svenska torra klimatet som ökar risken för statisk elektricitet. Och de slogs helt enkelt ut.

Från Borås larmas alla deltidsbrandkårerna inom Södra Älvsborgs räddningstjänstförbund men det har vid flera tillfällen hänt att brandmän inte dykt upp när larmen gått ut. I vissa fall har en hel brandkår drabbats av att personsökarna inte larmat, vid ett tillfälle försenades utlarmningen med en halvtimme då brandmännen inte fått larmet på personsökarna.

– Jag vet ju att det varit problem på andra ställen också men huvudsaken är ju att ingen har blivit drabbad, av olycka eller brand. Men det har varit någon enstaka brandman som inte fått sin sökning på grund av statisk elektricitet eller dålig täckning då, säger Per-Anders Näsström.

Alla personsökare har bytts ut
Efter alla felanmälningar har man succesivt bytt ut alla de 440 personsökarna, kostnaden för det har leverantören stått för.

– Det kom en uppgradering och då bestämde vi oss för att byta ut alla sökare, för att vara garderade så att det inte blev mer fel på dem.

Trots detta händer det fortfarande att enstaka personsökare inte tar emot larmen men enligt Per-Anders Näsström finns ingen fog för oro.

– Någonting går ju alltid sönder, så är det överallt, det kvittar vilket system man köper så är det likadant.

Den här nyheten kom till genom ett publiktips, vill du tipsa oss om något?
Ring 033 - 17 75 45!