Skador på begagnade bilar mörkas

2:16 min

Var tredje begagnad bil som direktimporteras från USA har en skadehistorik. Och vid försäljningen i Sverige, ibland genom kriminella gäng, mörkas skadorna som efter otillräcklig reparation kan innebära direkt trafikfara. Men vilka bilar det handlar om och hur stor den totala handeln egentligen är, det är okänt.

En importerad begagnad bil från USA säljs i Sydsverige för 200 000 kronor. Till synes i utmärkt skick, men för köparen är det okänt att den stått under vatten efter en storm varefter elektroniken bara hjälpligt reparerats.

Detta att mörka en trafikfarlig skadehistorik som kan ge dyra reparationer längre fram sker organiserat berättar Staffan Moberg, jurist vid branschorganisationen Svensk Försäkring.

- Ja, det finns ligor som är organiserade på att importera skrotbilar till exempel från USA, och så fräschar man upp dom bland annat i öststater och så säljs dom vidare in till Sverige och andra europeiska bilar som fullgoda bilar, säger Staffan Moberg.

Larmtjänst och företaget Carfax granskade för ett par år sedan alla begagnade bilar av senare årsmodell som importerades till Sverige via Litauen och fann då att 61 procent av fordonen hade någon form av skadehistorik.

Drygt ett par tusen har till och med varit registrerade som skrotade i ursprungslandet USA innan de importerats hit och reparerats. Håkan Lindberg, är Sverigechef för företaget Carfax som jobbar med fordonshistorik.

- Den här handeln fortsätter. Den varierar lite från år till år men så ser man till exempel när vi har Sandy; översvämningarna, något år senare så kommer stora mängder bilar in till Europa som då stått under vatten i flera veckor. Och de ser ju fräscha ut utanpå, men fungerar kontakterna till krockkuddar och sådana saker, det vet man ju inte för sådant kontrolleras ju inte på besiktningen heller. 

I exempelvis USA finns register över fordonens skador, men kontrollen gentemot dem är alltså bristfällig. Polisen uppskattaar att omkring 12 000 importerade bilar körs på svenska vägar idag med någon form av skadehistorik, ofta okänd för nya ägaren i Sverige.

Och problemen med mörkade skador, gäller även för bilar, krockade i Sverige säger utredaren Torbjörn Serrander vid Larmtjänst.

- Vi har ju sett bilar som i princip ser ut son ett russin. Och det är klart när man drar ut dom plåtbitarna och så vidare, då kan man ju börja fundera över bärigheten i krockzoner och sådana här saker.