Kritik efter beskedet om stängning av Bromma flygplats

2:12 min

Nu kommer politisk kritik efter beskedet om att stänga ner Brommas flygplats.

--En örfil snarare än en utsträckt hand. Det väcker frågor, säger förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Efter 2022 ska det bli bostäder istället för flyg på Bromma flygplats. Det tillkännagav den nya politiska majoriteten för Stockholms stad. Och beslutet väckte genast kritik, bland annat från förra infrastrukturministern.

– Finns det en större förankring i utspelet än vad vi egentligen tror? För en vecka sedan kom beskedet att regeringen tillsätter en förhandlingsperson som ska titta på om man kan bygga på citynära flygplatser, och sen kommer det här, säger Catharina Elmsäter-Svärd (M) till TT.

– Då hör till saken att Stockholms stad inte kan säga upp något avtal med Bromma. Det spelar ingen roll vad de tycker, utan det är regeringen som säger upp det. Och då är frågan, finns det en överenskommelse om detta eller inte? säger Elmsäter-Svärd.

Det socialdemokratiska kommunalrådet i Luleå Niklas Nordström reagerar också på beskedet att partikamraterna i Stockholm vill stänga Bromma.

– Jag blir så frustrerad när man gör det här till en lokalfråga. Man kan inte göra på det sättet. Bromma är ett riksintresse och avgörande för att hela Sverige ska leva och ha tillgång till och från huvudstaden, säger han.

Hans partikamrat statsminister Stefan Löfven vill inte gå in på varken om Bromma nu kommer att läggas ned eller om han själv vill att flygplatsen stängs.

– Vi har sagt sen tidigare att om man lokalt vill ha en annan användning av marken vid citynära flygplatser, så ska vi se till att ställa upp med en förhandlingsperson och se vad det kan komma att innebära, men det är långtifrån att vi har sett något slutresultat, säger Stefan Löfven till Ekot.

Folkpartiets partiledare Jan Björklund är också han kritisk till beslutet om nedläggning.

–  Det är ett hårt slag både mot näringslivet i Stockholmsregionen men också mot tio-femton orter i Sverige som har dagliga förbindelser till Stockholm. Dessa förbindelser ofta är en förutsättning för det lokala näringslivet, säger han till Ekot.

Björklund påpekar att det är staten som driver flygplatsen och Stockholm som äger marken och att det finns ett avtal mellan dem som gäller till 2038. Därför kan inte Stockholm ensidigt lägga ned flygplatsen, menar han.

Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin är nöjd över dagens beslut.

Hotas inte jobb och tillväxt av en nedläggning av Bromma flygplats?

– Bostadsbristen i Stockholm och andra storstäder hotar förutsättningar för jobb. Att så många unga som ska hitta sitt första jobb eller flytta till Stockholm för att studera inte hittar någonstans att bo, det hotar verkligen jobben, säger Fridolin.

Det är i första hand regeringen som har den formella makten att avgöra Brommas framtid.

Men så sent som i våras avslog riksdagens trafikutskott, då lett av S-ledamoten från Stockholm och numera inrikesministern Anders Ygeman, motioner med krav på att riksdagen skulle be regeringen att lägga ned Bromma. Bara Miljöpartiet och Vänsterpartiet reserverade sig mot de båda motionerna, skrivna av Teres Lindberg och Börje Vestlund, båda S-ledamöter från Stockholm.

Utskottet skrev att Bromma är "ett betydelsefullt komplement för att säkerställa goda kommunikationer i hela landet" och påpekade att en flytt av trafiken till Arlanda skulle kräva "omfattande ombyggnader" där.