Stora brister när farligt gods körs på våra vägar

2:16 min

Många tunga transporter med farligt gods har tekniska brister. Det visar en nationell kontroll av drygt 1 000 långtradare och lastbilar, som gjordes förra veckan.

Nära hälften, 400 fordon, hade tekniska brister. Lika många hade kört i fler timmar i sträck än vad som är tillåtet. En mindre andel saknade dokumentation om vad lasten innehöll.

Ekot har träffat en chaufför till en sådan transport.

– Det är den firma jag kör åt som inte tillhandahåller färdhandlingar, men det är jag som åker på det, i och med att man lastar. Jag visste ju att jag behövde frakthandlingarna, men så var jag så dum att jag körde ändå, säger han.

Vad är det du har i lasten?

– Gasflaskor, oxygen och acetylen , tror jag.

Det blev 4 000 kronor i böter för den här chauffören, för att det saknades dokumentation på hans last.

Ytterligare några motsvarande transporter utan dokumentation ertappades också under förra veckans nationella poliskontroll då "fordon med farligt gods", kontrollerades.

Drygt 1 000 fordon kontrollerades. Nära hälften av förarna hade brutit mot kör- och vilotiderna.

Trafikpolisen kommer i kontakt med många förare som pressas av sina arbetsgivare att köra långa arbetspass. Och det kan ibland förklara trafikolyckor, säger Roger Axelson, polisinspektör i Stockholms län.

– Det kan helt enkelt vara att de kör av vägen eller om man somnar så kan man till och med möta mötande fordon, och då kan det ju bli väldigt tragiska olyckor.

Runt 400 fordon hade under förra veckans kontroll tekniska brister, som dåliga bromsar eller slitna däck.

Tekniska brister i kombination med höga hastigheter, ser polisinspektör Roger Axelson mycket allvarligt på.

– Det är många av de här åkerierna som tvingar chaufförerna att de ska hinna med färjor, de ska hinna med leveranser. Och de kör med en förare istället för med två, säger han.

Edgar från Tyskland är en av flera förare som fick sitt fordon kontrollerat. Han får inga anmärkningar av polisen. Han förklarar att han aldrig fått några anmärkningar på sin last under de drygt 10 år som han trafikerat Sverige. Raster tar han enligt regelboken. Inte för att han vill, utan för att kontrollerna i hemlandet Tyskland är hårdare än i Sverige.

– Jag har aldrig haft några problem vid poliskontroller. För mina vilotider tar jag. Det måste jag, för annars får jag problem med min chef. Och när körtiden är slut, då stannar jag till, säger Edgar.

Men fortkörningsböter har han fått.

– Jag har åkt dit för fortkörning vid två tillfällen. Det kostade mig 1 500 kronor per gång, säger den tyska lastbilschauffören Edgar.