Krig i kyldisken har lett till uppror på sociala medier

1:40 min

Det pågår ett krig om mjölk i Sverige. LRF Mjölk har stämt företaget Oatly.

Trots att mjölkdrickandet har minskat från 250 liter till 90 liter per person och år så har mjölk blivit en riktig snackis.

För ett tag sen stämde branschorganisationen LRF Mjölk företaget Oatly som gör havremjölk.

Anledningen är att LRF Mjölk retar sig på att Oatlys marknadsföring får komjölk att framstå som ohälsosamt. I sin reklam säger de bland annat företaget "it's like milk but made for humans" och "wow no cow."

"Mjölk har börjat ersättas"

– Den hippa livsstil som kännetecknade mjölkdrickandet på 1920-talet har ju faktiskt börjat ersättas lite av alternativen till mjölk, säger Håkan Jönsson som är etnolog på Lunds universitet med bra koll på matvanor och matkultur. 

Samtidigt som havremjölksbråket är uppe i Marknadsdomstolen så pågår det ett krig mellan de som gillar komjölk och de som gillar havremjölk på sociala medier. För några dagar sen kapade havremjölksanhängare en kommentarstråd på Arlas Facebooksida och började tipsa om alternativ till komjölk.