Göteborg vill satsa på marknadsföring inför friidrotts-EM
Politikerna i Göteborgs stads EM-delegation begär nu 25 miljoner kronor till kommunala bolaget Göteborg & Co för att marknadsföra Göteborg i samband med nästa års friidrotts-EM.
I ett brev till kommunstyrelsen skriver EM-delegationen att man vill ”göra tävlingen till Sveriges största och vänligaste sport- och nöjesupplevelse under detta årtionde, och nyttja EM som en stark kommunikationsplattform för tillväxt och framtidstro”.
Politikerna pekar på den stora betydelse VM i friidrott 1995 hade för Göteborg, som då var ganska okänt för många besökare, och betonar att det den här gången blir svårare att överträffa besökarnas förväntningar.
De 25 miljonerna ska bland annat användas till volontärkläder, blommor och annan utsmyckning i stan, samt riktad marknadsföring till bland annat 2000 mediarepresentanter.
Frågan behandlas i kommunstyrelsen idag.