
Ungdomar köper allt mer märkeskläder
På klädbutiken Joel och Jolina i Borås har man fått fler yngre kunder senaste åren. Butiksbiträdet Camilla berättar om att suget ökat efter dyra märken.
Hur viktigt är det att ditt barn har märkeskläder? Rösta i artikeln.
Camilla Andersson märker hur allt fler ungdomar de senaste två åren har börjat att komma in till butiken.
– Väldigt mycket märker man att det går ner i åldrarna. När 13 år och yngre kommer in tänker man "oj!"
Hon kan även märka att vissa klädmärken har börjat att producera mindre storlekar, där de nu får in storleken XXS i vissa klädmärken.
Vad känner du för att ungdomar idag är en stor kund?
– Men kul, men sedan är det klart att det blir dyrt för föräldrarna. När man själv var i den åldern fanns ju inte det riktigt på kartan, säger hon.
Ibland märker hon hur ont det kan göra för föräldern att betala. Men hon ser också en annan aspekt i det.
– Det är svårt också om man själv köper mycket dyra märken och lägger mycket pengar på kläder. Då är det jättesvårt att säga till sin dotter "att du får inte ens hälften av det jag själv köper".
– Jag kan inte känna att jag får dåligt samvete för det och många av de grejerna vi har är väldigt bra grejer. Borås är verkligen en textilstad.
Har du tips eller tankar om moderacet bland barn? Kommentera eller maila reporter magdalena.brander@sverigesradio.se