Företaget hotar med inkasso - han är inte ens kund

2:11 min

Hans Lundin i Mariestad har aldrig varit kund hos Bredbandsbolaget. Ändå kräver de honom på pengar.

I november fick Hans Lundin ett brev från sin tv-leverantör, Tele 2, om att Bredbandsbolaget tagit över verksamheten. Det stod också att han hade en frist på sig till 10 december att säga upp abonnemanget om han inte ville följa med som kund hos Bredbandsbolaget.

Och det gjorde Hans. Han ville inte fortsätta hos Bredbandsbolaget.

Sedan dess har han också fått ungefär 30 olika bekräftesler på posten om att tv-tjänsten är uppsagd och att han inte är kund. Hela hans köksbord är fullt av papper.

Men en dag låg det istället en faktura i kuvertet.

– Då tog jag kontakt med Bredbandsbolaget och undrade varför jag fått en faktura när jag inte ens är kund hos dem. Det visade sig att det blivit något misstag och de sa att jag skulle slänga fakturan.

Sagt och gjort. Men häromdagen kom det en ny faktura. Nu kryddad med en påminnelseavgift och ett besked om att det skulle gå till inkasso om Hans inte betalade.

Aron Samuelsson är presschef på Bredbandsbolaget:

– I det här fallet beror det på en bugg i vårt system som tyvärr lett till det här felet. Men den är åtgärdad.

Så han kan slänga sin faktura?

– Definitivt.

Är det fler drabbade?

– Det är några stycken som är drabbade av liknande problem. Men det är som sagt åtgärdat.

Hans Lundin:

– Det måste ju vara en fruktansvärt dålig ordning. Har de samma ordning på allting kan det ju inte vara mycket att hänga i granen.