Ny telefonförsäljning ingen kompensation för SJ:s callcenter, menar facket
Dom 50 deltidsjobb som skapas när företaget Wecall AB startar sin verksamhet i Falköping, är ingen fullvärdig ersättning för dom 80 arbetstillfällen som försvann när SJ:s callcenter lades ner.
Det menar Filip Kiliansson, före detta anställd och SEKO:s skyddsombud på callcentret:
- Det var ju inte riktigt vad vi hade tänkt oss, säger han.
- På callcentret tog vi emot samtal. Här handlar det om att ringa ut, kvällar och helger, säger Kiliansson.
Han tror inte att särskilt många av hans gamla kollegor kommer att vara intresserade av dom nya jobben. Dessutom säger företaget Wecall att man är intresserade av att ha studenter från Högskolan i Skövde som anställda, och att närheten till dom var en av anledningarna till att man etablerade sig i Falköping.
Men Falköpings centerpartistiska kommunalråd Ulf Eriksson menar att dom nya jobben är en bra kompensation:
- Det är ju inte samma typ av jobb, men det är ju arbetstillfällen som erbjuds, säger han.