Sista dagen i rätten för vårdslös viggenpilot
Idag avslutades rättegången mot den före detta pilot som misstänks för grovt vållande till kroppsskada då han skadade en grupp åskådare i samband med start från f16 i Uppsala för snart tre år sedan.
En av dom frågor som diskuterats var om det fanns några klara regler från flottiljledningens sida om man verkligen fick starta på det sätt som piloten gjorde när olyckan skedde. Så här sa han själv om det i rätten idag:
-Jag har aldrig hört den regeln, trots att jag varit både elev och instruktör.
Det har varit en stundtals väldigt teknisk rättegång där åklagarsidan och försvaret försökt få klarhet i på vilken höjd piloten flög. Hur mycket han såg personerna på kullen som sen kastades omkull av jetstrålen och huruvida han kört rakt mot dom eller upptäckt dom i sista stund då han gjorde sin misslyckade undanmanöver.
Så har det förstås handlat om ansvarsfrågan. Pilotens advokat Tomas Rothpfeffer anser att eftersom såna här överflygningar inte är ovanliga, så kan inte hans klient lastas för att det på grund av olyckliga omständigheter gick fel vid just det här tillfället:
- Indirekt har han naturligtvis ansvar eftersom det här är en oreglerad gråzon, men dessutom finns det en acceptans då det inte händer något från flottiljledningen. Då har ju det betydelse för ansvarsfrågan i sista hand.
Men Erik Reveman som var målsägarbiträde åt den italienska pilot som var åskådare och som skadades i samband med den misslyckade starten, sa så här i rätten:
- Han ville imponera tror jag på gruppen av piloter som stod där och på min klient som är italiensk tornadopilot och som skulle titta på våra fina plan som vi har i Sverige.
Kontakta reportern marcus.hansson@sr.se