Kritik mot marknadsföring av Västra Hamnen
Det är först nu som lägenheterna på Bo 01-området i Malmö börjar bli slutsålda. I vår serie om Västra Hamnen i Malmö talar vi idag med en mäklare som är starkt kritisk till hur området inledningsvis marknadsfördes i samband med bomässan Bo 01 för fyra år sedan.
- Man gjorde ju det felet att man i marknadsföringen bara riktade sig till en typ av människor, och försökte sälja in det som ett område för rika, säger Håkan Sköld som är fastighetsmäklare i Malmö.
Håkan Sköld och hans firma har hittills sålt omkring 50 lägenheter i Västra hamnen och han anser att om man från början hade valt en mer folklig profil på området så hade fastighetsbolagen sluppit att stå med mängder med tomma lägenheter under lång tid.
Priserna på lägenheterna har fått sänkas och till exempel Skanska har valt att bygga om fem större lägenheter till tio mindre för att bättre uppfylla till kundernas krav.
Håkan Sköld tror inte att byggbolagen hittills tjänat några pengar området - tvärtom har flera förlorat mångmiljonbelopp men nu har man lärt sig läxan och bygger billigare och enklare.
Malmöborna har nu enligt Håkan Sköld fått upp ögonen för området på riktigt.
- Det senast året är det många malmöiter som flyttat till området. ”Västra hamnen” har idag en positiv klang, jämfört med tidigare då det gick under benämningen ”Bo 01”, säger Håkan Sköld.