Mat med Malin: Därför behöver vi äta mellanmål

2:49 min

Hör du till dem som gärna norpar åt dig en kaka fram emot eftermiddagsfikat? När dagen lider mot sitt slut gör orken det med.

Vad brukar du äta till mellanmål?

Vår matinspiratör Malin Randeniye berättar varför vi behöver äta mellanmål och tipsar också om några hälsosamma mellanmål.

Om någon frågar dig vad du ätit idag så tänker du kanske på vad du ätit till lunch eller frukost. Det är ganska lätt för oss att minnas vad vi ätit till huvudmålen men allt det som vi äter där emellan är vi inte så uppmärksamma på.

Vi bjuds på en småkaka på morgonmötet, plockar åt och en chokladbit på vägen eller kanske glömmer vi helt av att äta något allt under dagen och känner först fram emot kvällen att vi blir vrålhungriga.

– Att aktivt ta kontrollen över vad vi äter mellan våra huvudmål kan vara något av det allra viktigaste för den som vill leva mer hälsosamt. Bra rutiner när det gäller mellanmålen gör nämligen att vi äter mindre av godsaker och inte heller äter för stora portioner när vi äter våra huvudmål, dessutom hjälper mellanmålen oss att hålla blodsockret på en jämn och fin nivå vilket också gör oss gladare och mer verksamma, berättar Malin.

Så hur ofta behöver man då äta något mellanmål? Ja, det beror på vad du har för rutiner i övrigt, men mellan två till tre mellanmål per dag är rimligt.

– Äter du tillexempel en tidig middag kan ett extra mellanmål vara bra att ha på kvällen, för andra kan det vara svårt att inte äta för mycket om man äter på kvällen och då kan det vara bättre att lägga sina mellanmål tidigare på dagen. Anpassa efter vad som passar dig, men tänk på att mellanmålen helst ska vara det enda du äter mellan dina huvudmål. 

Vad ska man då äta till mellanmål? Egentligen behöver det inte vara krångligare än att man äter en frukt eller en smörgås.

– För de flesta människor räcker det med just EN frukt eller EN smörgås men om man har ett tungt kroppsarbete kan man behöva äta mer än så.

Malin Randeniye passar också på att tipsa om några mellanmål att ta till för att få lite variation.

Det första hon tipsar om är den klassiska smoothien. I dag finns massor av bra frysta bär och frukter som man kan variera sin smoothie med. Väljer man söta bär och frukter som mango, banan och körsbär så behöver man inte heller söta sina smoothies. Mixa bara bär med en naturell frukostyoghurt så har du ett bra mellanmål.

Det andra tipset är lite mer matigt och passar perfekt att förbereda i stora satser. Det är en matmuffins som Malin fyller med fetaost och paprika men du kan fylla dem med det du tycker om. Baka dem när du har tid och frys in dem. På så vis behöver man inte bre smörgåsar på morgonen utan kan ta med en muffins ur frysen direkt på morgonen.