Larsson tar över dansk teaterklenod och lovar svenska skådisar

6:40 min

Han blev inte chef för Dramaten, trots att många tippat honom, nu tar Stefan Larsson istället över en av dansk teaters verkliga klenoder - Betty Nansen teatret i Köpenhamn. Han ska leda teatern ihop med Vibeke Windeløv. I Danmark har han tidigare varit chef för Århus teater - en av Danmarks större scener. Men på Betty Nansen teatret vill han driva en smalare linje säger han när vi träffar honom första arbetsdagen.

- Till skillnad från tidigare uppdrag  som känner jag en stor frihet här att inte gå för fulla salonger utan nu vill jag tala om det som jag tycker är viktigt, med de regissörer som har något på hjärtat, tala om tex de senaste händelserna i Köpenhamn. Beskriva den tid vi lever i. Det kan vara dramatik som är komplicerad och kanske inte lika tillgänglig som annan dramatik. Jag kommer bara tala om innehålll och inte om att sälja biljetter.

Behöver det finnas en motsättning?

- Ja dessvärre gör det det. Människor går efter klassikiska titlar eller musikteater. Att komma med en nyskriven pjäs av Jon Fosse eller Peter Asmussen, det betyder att det är svårare att sälja biljetter, så är det.

Han säger att han känner en större frihet att välja smalt än vid tidigare uppdrag. Driver man en större teater som Århus då måste publiken in, annars blir folk arbetslösa.

Det är inte det största teaterhuset, inte det modernaste, flottaste eller med bäst resurser han nu tar över. Men Betty Nansen teatret har under förra ledningen Peter Langdal och Henrik Hartman, som satt i över 20 år, blivit en prestige-scen både för skådisar och publik. 2006 var det på vippen att Lars Noren och Ulrika Josephsson blev chefer för teatern. Men då protesterade en stor del av danskt teaterliv mot att den gamla ledningen skulle tvingas avgå och det blev inget chefsbyte. Men nu är det alltså dags. Stefan Larsson har ju jobbat i både Sverige och Danmark och säger att det är ganska stor skillnad mellan publiken i de båda länderna.

- Dansk publik vill ha roligt, ha underhållning. Man kan tala om Holberg-traditionen. och att den danska teatern har bejakat glimten i ögat och kommunikationen med salongen. Sen finns det en annan sida med dansk teater  som är  radikal som ligger närmare Berlin och Hamburg än vad Stockholm gör. Bägge delarna är samtidigt - det är en ganska schizofren teaternation. Ohygglig folklighet och enormt fina radikala teater. I sverige finns en annan form av konformism, politiska moden, teatermoden, fegare - där det är en sak i taget som råder, både från kritik och från utövare.

Men om danskarna vill har roligt, framstår inte du som en tråkmåns som vill spelar smalare och mer utmanande?

- Jo, men det är en risk jag tänker ta. Men man kan berätta om allvarliga saker på ett roligt sätt också, det finns föreställningar som kan kommunicera med publik oavsett innehåll.. Men, nej, jag tänker att vi ska orka här nu - våga vara allvarliga

I Århus använde du ju även svenska skådisar. Både Jonas karlsson och Marie Richardson kom ju och spelade där. Kommer du använda svenska skådisar på Betty Nansen teatret?

- Ja. jag ser absolut att svenska skådisar kommer och möter de danska.

För Stefan Larsson är det hektiska dagar. När man byter teaterchefer brukar den avgående chefen lägga repertoaren i alla fall ett halvår eller kansek t.o.m. ett år framöver. Men här blir det inte så, Stefan Larssons repertoar ska gälla redan från hösten. Och det betyder han på kort tid ska planera 4 pjäser för stora scenen med runt 600 platser i salongen och 2 pjäser för den lilla, som kallas för Edison och har 300 platser i salongen. Det är också sagt att han ska regissera två av titlarna själv per år. Han är medveten om att det inte alltid varit helt lätt att som svensk ta över kulturella institutioner i Danmark.

- Jag känner ju en stor del av det danska teatersamfundet. De önskar mig all lycka till. MEN svenska kulturchefer i Danmark har inte varit en lyckad kombo tidigare. Oavsett om det varit museer eller teatrar. så jag får se när jag kommer hem till Sverige igen. Det kanske går fortare än kvickt, säger Stefan Larsson.