Övertidsblockad inledd i Göteborgs hamn
Natten till idag inledde Svenska Hamnarbetarförbundet sin övertidsblockad. Förbundet kräver att få teckna eget kollektivavtal med arbetsgivarna, som avvisar begäran.
Arbetsgivarna avvisar begäran eftersom man redan har ett sådant med Transportarbetareförbundet.
Än så länge tycks övertidsblockadens verkningar vara svåra att överblicka för godstrafiken i Göteborgs Hamn. I Skandiahamnen ligger just nu ett av världens största containerfartyg, Chastine, som går på Fjärran östern och som tar 7000 containrar. Men Chastine ska gå som planerat vid midnatt.
En av Wallenius stora bilbåtar väntas till Göteborg sent ikväll och ska arbeta imorgon, medan en bananbåt från Mellanamerika skjuter på sitt anlöp från lördag till måndag.
Rorotrafiken i Älvsborgshamnen till England och Belgien påverkas också - men ännu oklart hur.
Enligt Göteborgs Hamns informatör Kjell Svensson är det först i efterhand som det står klart vilka konsekvenserna blir för verksamheten - men han säger att godsströmmarna kommer att ta andra vägar - till lands eller sjöss.
Svenska Hamnarbetarförbundets övertidsblockad avslutas vid midnatt natten till måndag.Men sen upprepas utökas stridsåtgärderna med ett dygn för varje av de två kommande helgerna och blir det ingen lösning på konflikten så blockeras övertidsarbetet i hamnarna tills vidare från 3:e juni.
Enligt ordföranden Hans Kindgren är det inte tagit några nya kontaketer mellan parterna.