Felet bakom telestörningarna åtgärdade

Felet som orsakat störningarna i telefonnätet ska vara identifierat och åtgärdat, uppger Post- och telestyrelsen (PTS), till TT.

Stora störningar i mobil- och internettrafiken har orsakat problem i hela landet. Problemet, som bland annat påverkade samtal till nödnumret 112, identifierades och åtgärdades först efter fem timmar.

Driftstörningarna, som drabbat kunder hos Telia och Tele2 i deras gemensamma 3G-nät, startade vid niotiden i morse. Först vid 14-tiden kunde grundfelet åtgärdas. Men vissa störningar kan komma att kvarstå en tid eftersom vissa delar av nätet ännu inte är helt fungerande.

– Det är förstås allvarligt att så här stora störningar kan inträffa och pågå så länge, säger Staffan Lindmark, jurist vid Post- och telestyrelsen (PTS) till TT.

Enligt PTS, som informerats av operatörerna, uppstod problemet på grund av ett fel i ett centralt nätverk.

Främst mobilsurf och internettelefoni har påverkats. I vissa fall har det inte gått att ringa. I andra fall har samtal avbrutits, något som bland annat påverkat samtal till nödnumret 112.

– Du som kund kan ha problem att komma fram eller att samtalet bryts, sade Marcus Haglund, pressinformatör på Telia, till TT när störningarna var som värst.

Enligt Telia ska kunder i Stockholm, Östergötland, Södermanland och Västmanland ha varit extra drabbade.

Tele2 uppger att det vid 12-tiden skedde "väsentliga förbättringar" för röstsamtal. Sedan 14-tiden ska det fungera både att ringa och sms:a.

– Vi har en god säkerhet. Men det är ingen försäkring att det kan bli fel. Med ett så uppkopplat samhälle är det självklart viktigt att det fungerar. Nu har det varit besvärligt under flera timmar. Just därför såg vi extra allvarligt på det här, säger presschefen Oliver Carrà.

Han säger att även om felet identifierats, vet man ännu inte exakt vad som orsakade det. Operatörerna utreder saken just nu.

Samtliga störningar är inte över. Bland annat kan det uppstå problem vid med utlandssamtal.