
Här klagas det mest på mobilförsäljare
Det är många i Uppsala län som klagar på mobiltelefonförsäljare. Andelen klagomål här på telekombranchen är högst i hela landet.
Det handlar om klagomål riktade mot företag som säljer mobiltelefoner och abonnemang. Framför allt om kunder som känner sig lurade efter att ha blivit påhoppade av försäljare som erbjuder gratisprodukter säger May Strandberg som är rådgivare på Konsument Uppsala.
– Jag skulle säga att det går inte en dag utan att vi har de här problemen på vårt bord, säger hon.
När P4 Uppland, med dold mikrofon, utgav oss för att vara intresserade av mobilabonnemang träffade vi både säljare som var påstridiga på olika sätt – och sådana som inte var det.
Men, enligt May Strandberg, är det framför allt de abonnemangs- och telefonförsäljare som står ute på golvet i gallerior runt om i länet som folk klagar på. Och det är den typen av verksamhet som de flesta av de 245 klagomålen på telekombranchen som kom in till Konsument Uppsala förra året handlar om.
– Hela säljsituationen har ju blivit mycket mera påträngande i våra stora gallerior och det är där jag upplever att den största aggressiva försäljningen sker, säger May Strandberg.
Folk känner sig lurade att skriva på abonnemangsavtal med löften om "gratis" telefon eller surfplatta. När sedan första fakturan kommer visar det sig att det inte alls är gratis – men då är förpackningen bruten och det går inte längre att lämna tillbaka varan...
– Och konsumenten kommer hem med bindande avtal som gäller för 24 månader.
En av alla som upplever att hon blivit pålurad dyrare abonnemang och bättre telefoner än hon behövt genom åren är Lollo Mickelsson från Björklinge.
– De hugger tag i en och så öser de på all information och där står man som som ett ufo och säger bara ja, ja, ja. Du vill inte, men för att få slut på deras babbel så säger du ja. Fast egentligen vet du inte vad du sagt ja till, säger Lollo Mickelsson.
Och May Strandberg på Konsument Uppsala betonar att ansvaret vilar på dig som kund om du skriver på något – och att det bara finns ett sätt att undvika att gardera sig.
– Är du minsta tveksam så gå hem och fundera. Och framför allt: skriv aldrig på någonting som du inte har läst, varenda rad, säger May Strandberg.