Jokkmokk

Samiska på distans för gymnasieelever

2:29 min

Olika vikarier som inte stannat mer än någon vecka och månader utan lärare överhuvudtaget. Så har hösten sett ut för de elever som läser moderna språk med inriktning samiska på Bokenskolan i Jokkmokk.

Nu har rektorn för Bokenskolan hittat en nödlösning som innebär att eleverna ska läsa samiska på distans med en lärare från Kautokeino.

Karen Ann Hurri har flyttat ända från Karesuando för gymnasiets samiska samhällsvetenskapsprogram och hon är inte nöjd med lösningen.

- Det är inte acceptabelt. Inte med tanke på att det här är den enda gymnasieskolan med samisk inriktning i Sverige, säger Karen Ann Hurri.

När eleverna på Bokenskolan började läsåret i höstas var det utan en lärare i nordsamiska. Deras ordinarie lärare, som de haft i två år, är sjukskriven och det tog lång tid innan vikarie hittades. Eleverna har haft vikarie i två korta omgångar under hösten med en lång väntetid emellan och nu har de distansundervisning. Karen Ann Hurri tycker inte att skolan har agerat rätt.

- Det har varit nonchalans och det har tagit alldeles för lång tid att ens komma fram till den här lösningen, en lösning som vi nordsamiskelever inte är nöjda med. Det har varit jobbigt och vi har själva varit tvungna att ta tag i och fundera på vad för lärare vi ska ha. Jag tycker inte att man som elev ska tänka på rektorns jobb, säger Karen Ann Hurri.

Sedan slutet på januari har samiska lektionerna skett via Skype med en lärare som sitter i Kautokeino vidregående skola.

Clas Bergman, Bokensskolans rektor, säger att han vart i kontakt med ungefär 15 olika kandidater till lärarvikaritet men ingen av de har den rätta kompetensen eller så var de inte intresserade den tjänsten. Fjärrundervisning via Kautokeino var en nödlösning för att säkra eleverna sin undervisning.

- Det är det bästa jag kan erbjuda eftersom jag inte kan hitta en utbildad eller outbildad lärare som kan tänka sig komma hit och ha undervisning med eleverna på skolan. Det här är i dagsläget den bästa lösningen eleverna kan få, säger Clas Bergman.

Karen Ann Hurri säger att eleverna själva fått leta aktivt efter lärare, är det inte din uppgift som rektor att göra det?

- Visst är det så. Jag har tacksamt tagit emot förslag från både föräldrar och elever. Det har tagit mycket på mina krafter, men naturligtvis är det min uppgift att hitta någon. Men när jag inte gjort det, vad gör jag?

Även om lektionerna i moderna språk på samiska numera är igång är distansundervisning en lösning som Karen Ann Hurri inte tycker är bra. Hon säger att många småproblem har dykt upp så som dåligt internet, lektioner som går utöver skoltid, en lärare som inte känner eleverna och deras kunskap.

Det här har skapat oro och hon känner sig orolig över hur hon ska hinna ta igen det hon missat under höstens samiskaundervisning. Hennes sista år på bokenskolan har gått till spillo vad gäller den samiska undervisningen, säger hon.

- Jag kommer hit för att läsa samiska och samisk slöjd, det är därför jag valde att gå det här programmet. Jag har inte fått samiska på hela sista läsåret och det är inte rättvist att jag ska få det betyget jag fick förra året bara för att vi inte har en lärare som kan betygsätta en, säger Karen Ann Hurri.

Dessa problem med distansundervisningen är dock inte något rektor Clas Bergman vet något om.

- Jag känner inte till dessa problem, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Sveriges Radio