Han skrev på tio abonnemang med samma telebolag

2:48 min

Lasse känner sig lurad. Han har en hjärnskada och en begränsad begåvning, och har under det senaste året skrivit på minst tio abonnemang hos samma telefonbolag.

– Man tänkte sig inte för när man skulle skaffa, och så lurade de på en att jag skulle skaffa sånt där. Ja, jag känner mig lurad, säger han.

Lasse heter egentligen nånting annat. Han är pensionär och bor i Uppsala. Han har en vän med sig under vår intervju.

De berättar om att Lasse dras med en hjärnskada sedan födseln, som gör att hans begåvning är begränsad. Lasse själv säger att han har svårt att förstå ibland. Vännen hjälper honom med ekonomin.

– När jag kollade transaktioner på hans konto så upptäckte jag att autogirot till en av operatörerna hade stigit från en 1 000 till 4 500 i månaden.

Vännen berättar att när han började nysta i det här så hittade han ännu mer, minst tio stycken olika slags abonnemang som Lasse hade tecknat, på mindre än ett år. Allt via samma bolag – Phone Family i Gränby. Några kontrakt tecknades inom loppet av några dagar – av samma försäljare.

Enligt vännen handlar det bland annat om nio surfplattor, flera telefoner, en laptop och ett 30-tal tillbehör. Det här har kostat Lasse mycket pengar.

– Det är ju horribelt. De har ju utnyttjat honom i hans svaga situation. Att sälja på så många produkter och tjänster som är lika. Vem behöver nio surfplattor under ett år? säger vännen.

Lasse har ingen förmyndare eller god man, och han är fri att teckna sina egna avtal. Men vännen tycker att Phone Family borde insett att någonting var fel. Nu har han polisanmält det här.

– De borde ha sett det uppenbara. Att det är nåt som inte står rätt till, just när man säljer på så mycket på så kort tid, säger Lasses vän.

När du hör honom berätta att de borde förstå att du inte borde köpa något mer, vad tänker du då?

– Det är väldigt bra. För det är svårt att lämna frestelsen, att man ska köpa, säger Lasse.

På Phone Family beklagar man det som hänt, och säger att det är en enskild säljare som ligger bakom det här. Jon Hjertenstein är VD:

– Det är helt oacceptabelt. I våra interna regler får man max sälja fyra abonnemang till en kund. Och den här säljaren som sålt de här abonnemangen har helt klart brustit i de här reglerna, säger Jon Hjertenstein.

Hur kunde det bli så?

– Säljaren har förbigått systemet och gjort ett internt bedrägeri mot oss som företag, och vi har valt att bistå kunden i en polisanmälan mot den här säljaren.

Vilket ansvar tar ni som företag då, han jobbade ju ändå åt er?

– Jag tar fullt ansvar för det här. Vi tar tillbaka alla abonnemangen och vi håller inte kunden ekonomisk skada för det här, säger Jon Hjertenstein.

Får han tillbaks de pengar han har lagt ner hittills?

– Ja, kunden kommer få tillbaka alla pengar som han har lagt ner i samband med de här köpen, säger Jon Hjertenstein på Phone Family.