I Örebro län sker flest älgpåkörningar i hela landet

1:58 min

Tåg som krockar med älgar beräknas kosta samhället 1-1,5 miljarder kronor per år och flest älgpåkörningar sker i Örebro län. Nu undersöker Trafikverket om viltstängsel med särskilda älgpassager kan lösa problemet.

– Det är klart att det inte är trevligt att köra på någonting. När det är älgar och kor som jag kört på så är det ju skador på fordonen som kan vara jobbiga, för man måste tyvärr ut och ta bort saker. Det kan vara saker som gått sönder på fordonen som man måste gå ut och rätta till, säger Erik Johansson som är lokförare på SJ.

Viltolyckor på järnväg kostar stora pengar för samhället och de tre värsta sträckorna där det alltså sker flest älgpåkörningar ligger i Örebro län. Det handlar om två sträckor utanför Laxå. Men där det sker flest påkörningar nästan varje år är sträckan öster om Kilsmo. Påkörningarna innebär båda förseningar och skadade lok. Enligt Anders Sjölund som är ekolog på Trafikverket så skulle SJ kunna ha tätare turer om de kunde undvika viltolyckorna.

– De hävdar ju att de skulle kunna ha en tätare trafik om de slapp ha ett loksätt i reserv för viltolyckorna, säger Anders Sjölund.

Men en lösning kan vara i sikte. I vår kan Trafikverket nämligen besluta om att bygga viltstängsel längs bland annat de tre sträckorna i Örebro län. Det handlar om viltstängsel med särskilda övergångar där djuren skräms iväg när ett tåg är på väg.

– Så det vi tänker oss är att vi bygger en kombination av viltstängsel och en passage där vi har den här tekniken då som identifierar ett djur på gång och varnar djuret, försöker skrämma iväg det från järnvägen om det är där eller hindra det från att gå upp när tåget kommer, säger Anders Sjölund.

Om Trafikverket beslutar om att testa det här kommer stängslen att börja byggas under nästa år.

– Ja, det är en dyr historia på så sätt att det kostar ett antal miljoner men å andra sidan är ju samhällskostnaden jättestor och ambitionen är att minska viltolyckorna med 80 procent, och det tror vi är rimligt om tekniken fungerar, säger Anders Sjölund.