Svårt att få rätt mot mobilföretag

1:18 min

Det brukar vara mycket svårt att få företag som säljer mobiltelefoner och abonnemang att riva upp avtal. Det säger konsumentrådgivaren May Strandberg i Uppsala apropå fallet med Lasse som har minst tio abonnemang hos samma bolag.

Lasse i Uppsala har en hjärnskada och en begränsad begåvning, och har under det senaste året alltså skrivit på minst tio abonnemang hos samma bolag – abonnemang som bolaget nu gått med på att riva upp. Och det är något ovanligt, säger konsumentrådgivaren May Strandberg:

– Det är inte så det går till. Här hade Lasse och hans vän en fördel i att de använde massmedia. Det är jag helt övertygad om. Skulle Lasse själv försökt förhandla med Phone Family – det är näst intill omöjligt. Och det är det vanligtvis även för oss. För då är det inte bara Phone Family som vi har som motpart, utan då är det också den operatör som man har ingått avtalet med, säger hon.

Vi berättade i morse om Lasse, som egentligen heter något annat. Han har en hjärnskada sedan födseln, som gör hans begåvning begränsad. Han har under det senaste året skrivit på minst tio abonnemang hos samma bolag.

– Man tänkte sig inte för när man skulle skaffa, och så lurade de på en att jag skulle skaffa sånt där. Ja, jag känner mig lurad, säger Lasse till P4 Uppland.

En vän som hjälper Lasse med ekonomin har varit i kontakt med bolaget sedan i januari – men säger att det var först nu det började hända saker. Han har polisanmält det som hänt. När P4 Uppland kontaktar Phone Family säger de att de nu också polisanmält säljaren, som brutit mot deras regler. De har rivit upp abonnemangen och Lasse ska få tillbaka de pengar han lagt ner hittills.

Bolagets vd Jon Hjertenstein säger att hur de agerat inte påverkats av att P4 Uppland hörde av sig.

– Nej, vi har pratat med kundens anhöriga sedan januari och tyvärr tar det lite tid att reda ut allt som hör till ett sånt här fall, säger han.